Professional competences acquired in the opinion of a sample of university students using the method of Project-Oriented Learning (POL)
DOI:
https://doi.org/10.12795/TPDM.2021.i4.04Keywords:
Higer Education, Project oriented learning, Learning methods, Occupational qualifications, Skills development, QuestionariesAbstract
The aim of this study is to validate a questionnaire designed to find out the competences that, according to a sample of university students in their final year of their degree, have been achieved through the method of Project-Oriented Learning (POL). The results obtained make it possible to establish the impact that, in the opinion of the sample, the method of POL has had on the development of three types of generic competences: instrumental, interpersonal and systemic.
The empirical-analytical methodological approach used responds to the goals of the quantitative paradigm: knowledge production, instrumentation and practical application. The data obtained were analysed using a computer programme, the results of which allow the reliability and validity of the instrument designed to be checked. In addition, this programme makes it possible to find out the main generic competences acquired, as well as to determine the effect that the method of POL has had on the attainment of these competences among students in their final year of university studies. The competences that, in the opinion of the respondents, are particularly promoted through the use of the POL methodology are: collegial thinking, creative thinking, teamwork, management by objectives and interpersonal communication. On the other hand, to a lesser extent, instrumental competences referring to the use of ICT as a means of expression and communication and the use of foreign languages are valued, as well as the acquisition of a sense of ethics
Downloads
References
Botella Nicolás, Ana María; Ramos Ramos, Pablo (2019), “Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos. Una revision bibliográfica”, Perfiles Educativos, XLI, 163, 109-122.
Brundiers, Katja; Wiek, Arnim (2013), “Do we teach what we preach? An international comparative appraisal of problem and project-based learning courses in sustainability”, Sustainability, 5 (4), 1725-1746.
Clemente-Ricolfe, José Serafín; Escrivá-Pérez, Carmen (2013), “Análisis de la percepción de las competencias genéricas adquiridas en la universidad”, Revista de Educación, 362, 535-581, doi: https://doi.org/10.4438/1988
David, Jane (2008), “What research says about project-based learning”, Educational Leadership, 65, 80–82.
De Miguel Díaz, Mario (2006), “Metodologías para optimizar el aprendizaje. Segundo objetivo del Espacio Europeo de Educación Superior”, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20 (3), 71-92.
Disla Gacía, Yolanda Iris (2013), “Aprendizaje por proyectos: incidencia de la tecnología de la información para desarrollar la competencia de trabajo colaborativo”, Ciencia y Sociedad, 38 (4), 691-718.
Escudero Muñoz, Juan M. (2009), “Las competencias profesionales y la formación universitaria: posibilidades y riesgos”, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 16, doi: https://doi.org/10.7179/PSRI.2009.16.05.
Freire Seoane, María Jesús; Salcines Cristal, J. Venancio (2010), “Análisis de las competencias profesionales de los titulados universitarios españoles. La visión de los egresados”, Perfiles Educativos, XXXII, 130, 103-120.
Gairín Sallán, Joaquín (2011), “Formación de profesores basada en competencias”, Bordón, 63 (1), 93-108.
Galdeano Bienzobas, Carlos; Valiente Barderas, Antonio (2010), “Competencias profesionales”, Educación química, 21. (1), 28-32, en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0187893X18300697.
García-Ruiz, Rosa; González Fernández, Natalia; Contreras Pulido, Paloma (2014), “La formación en competencias en la universidad a través de proyectos de trabajo y herramientas 2.0. Análisis de una experiencia”, Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 11 (1), 4960, doi: https://doi.org/10.7238/rusc.v11i1.1713.
García-Valcárcel Muñoz-Repiso, Ana; Basilotta Gómez-Pablos, Verónica (2017), “Aprendizaje basado en proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria”, Revista de Investigación Educativa, 35 (1), 113-131, doi: https://doi.org/10.6018/rie.35.1.246811
Glasserman Morales, Leonardo D.; Reséndiz Castro, Matilde; Riquelme Odi, Juan (2010), “Aprendizaje Orientado a Proyectos como apoyo para la integración de asignaturas en la formación profesional”, Apertura, 2 (2), en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68820827002.
Gómez-Rojas, Juan Pablo (2015), “Las competencias profesionales”, Revista Mexicana de Anestesiología, 38 (1) en: www.medigraphic.org.mx.
Gómez-Torres, María José; Ordóñez-Sierra, Rosario (2014), “Las transiciones de la formación al trabajo de los jóvenes españoles en el marco de las medidas educativas contempladas en la Estrategia de Emprendimiento y Empleo Joven 2013/2016”, Temas Laborales: Revista andaluza de trabajo y bienestar social, 127, 179-220.
González Jaramillo, Suleida; Ortiz García, Martha (2011), “Las competencias profesionales”, Educación Médica Superior, 25 (3), 334-343, en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v25n3/ems11311.pdf
Hernández Pina, Fuensanta; Martínez Clares, Pilar; Da Fonseca Rosario, Pedro; Rubio Espin, Marta (2005), Aprendizaje, competencias y rendimiento en Educación Superior, Madrid, La Muralla.
Imaz Arizmendi, José I. (2015), “Aprendizaje Basado en Proyectos en los grados de Pedagogía y Educación Social: ¿Cómo ha cambiado tu ciudad?”, Revista Complutense de Educación. 26 (3), 679-696.
López Ruíz, Juan Ignacio (2011), “Un giro copernicano en la enseñanza universitaria: formación por competencias”, Revista de Educación, 356, pp. 279-301, en: www.revistaeducacion.mec.es.
Lenburg, Carrie B. (1999), “The Framework, Concepts and Methods of the Competency Outcomes and Performance Assessment (COPA) Model”, Online Journal of Issues in Nursing, 4 (2), 2, en: www.nursingworld.org/MainMenuCategories/ANAMarketplace/ANAPeriodicals/OJIN/TabloofContents/Volume41999/No2Sep1999/COPAModel.aspx
Martí Pérez, José A; Heydrich Pérez, Mayra; Rojas Badía, Marcia; Hernández Rodríguez, Annia (2010), “Aprendizaje basado en proyectos”, Revista Universidad EAFIT, 46 (158), pp. 11-21.
Mergendoller, John R.; Thomas, John W. (2005), “Managing project-based learning: Principles from the field”, en: http://bie.org/images/uploads/general/f6d0b4a5d9e-37c0e0317acb7942d27b0.pdf.
Morales Castro, Claudia; Torres Balcázar, Amauri (2015), “Aprendizaje Basado en Proyectos para el desarrollo de competencias”, Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, vol. 2, en: https://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/viewFile/262/308
Outón Oviedo, Paula; Suárez Yáñez, Andrés (2010), “Adaptación y validación del test de dislexia Bangor”, Revista de Investigación Educativa, 28 (2), 445-457.
Palazuelos Cobo, Estefanía; San-Martín Espina, Paula; Montoya del Corte, Javier; Fernández-Laviada, Ana (2018), “Utilidad percibida del Aprendizaje Orientado a Proyectos para la formación de competencias. Aplicación en la asignatura «Auditoría de cuentas»”, Revista de Contabilidad, 21 (2), 150-161, en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1138489117300109
Riesco González, Manuel (2008), “El enfoque por competencias en el EEES y sus implicaciones en la enseñanza y el aprendizaje”, Tendencias Pedagógicas, 13, 79-105.
Rodríguez-Sandoval, Eduardo; Vargas-Solano, Edgar M.; Luna-Cortés, Janeth (2010), “Evaluación de la estrategia Aprendizaje basado en Proyectos”, Educación y Educadores, 13 (1), 13-25.
Tejada Fernández, José; Navío Gámez, Antonio (2005), “El desarrollo y la gestión de competencias profesionales: una mirada desde la formación, Revista Iberoamericana de Educación, 37(2) doi: https://doi.org/10.35362/rir3722719.
Tejada Fernández, José; Ruíz Bueno, Carmen (2016), Evaluación de competencias profesionales en Educación Superior, EducaciónXX1, 19 (1), 17-37, en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70643085001.
Tippelt, Rudolf; Lindemann, Hans (2001), El método de proyecto, en: https://cmapspublic.ihmc.us/rid=1KFJWWJ3B-11D27DY-1P5D/metodo%20proyectos.pdf
Torres-Coronas, Teresa; Vidal-Blasco, María-Aránzazu (2015), “Percepción de estudiantes y empleadores sobre el desarrollo de competencias digitales en la Educación Superior”, Revista de Educación, 367, 63-90, doi: https://doi.org/10.44/1998-592X-RE-2015-367-283.
Traverso-Ribón, Ignacio; Balderas-Alberico, Antonio; Dodero Beardo, Juan M; Ruíz-Rube, Iván; Palomo-Duarte, Manuel (2016), “Evaluación sostenible de experiencias de aprendizaje basado en proyectos”, Education in the Knowledge Society, 17 (1), 19-43.
Vilá Baños, Ruth; Rubio Hurtado, María José; Berlanga Silvente, Vanesa (2014), “La investigación formativa a través del aprendizaje orientado a proyectos: una propuesta de innovación en el Grado de Pedagogía”, Innovación Educativa, 24, 241-258.
Villa Sánchez, Aurelio; Poblete Ruíz, Manuel (2007), Aprendizaje basado en competencias, Bilbao, Ediciones Mensajero.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Trabajo, Persona, Derecho, Mercado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).
Accepted 2021-10-22
Published 2021-12-22