Metalanguage, metafiction and metaseries: Brechtian poetics in ¡Silencio… se rueda! (TVE, 1961-1962), by Adolfo Marsillach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/RIHC.2025.i25.04

Keywords:

Adolfo Marsillach, Televisión Española, Paleotelevision, Metaserie, Posibilismo

Abstract

Between October 1961 and April 1962, Adolfo Marsillach produced, wrote, directed and performed for Televisión Española the 27-episode series ¡Silencio… se rueda!, broadcast on Saturdays at 10 p.m. on the first channel. The article uses the theoretical framework of dramaturgy and the methodology of textual analysis to support as a hypothesis that it is a quasi-Marxist meta-series. Firstly because, as in metafiction, a man of the profession talks about Spanish cinema to criticize its “vices” and ask for another cinema, another way of filming that anticipates the Nuevo Cine Español. Furthermore, within the possibilism that Francoism allows, he criticises with a freedom, sincerity and, sometimes, brutality that puts him in a tough personal situation, since he receives protests, insults, boycotts, threats... This generates, secondly, that Marsillach makes continuous references in the series to the series itself. That is, the episodes adopt a self-referential, self-reflexive, self-conscious and self-critical discourse that has to do with that social pressure, but also with the so-called open dramaturgies, whether they are the prologues of Greco-Roman comedies, L'Impromtu de Versailles (1663) or the Brechtian aesthetics of alienation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Emeterio Diez Puertas, Universidad Camilo José Cela, España

Emeterio Diez Puertas es Doctor en Investigación en Medios de Comunicación por la Universidad Carlos III, Doctor en Geografía e Historia por la Universidad Complutense, Titulado en Dramaturgia por la Real Escuela Superior de Arte Dramático (RESAD) y Licenciado en Filosofía y Letras. Ha ejercido labor docente en la Universidad Nebrija, Tracor y, en la actualidad, en la Universidad Camilo José Cela y Master D, donde imparte clases relacionadas con historia de los medios y la escritura audiovisual. Dirige también el Gabinete de Comunicación y Publicaciones de la RESAD. Sus líneas de investigación se centrar en la historia, la narrativa, la transnacionalidad y los estudios de género de los medios. Ha publicado más de diez libros y cerca de un centenar de artículos sobre teatro, cine, radio, televisión y redes sociales en monográficos y revistas como Archivos de la Filmoteca, Historia 16, Cuadernos Hispanoamericanos, Rilce, Signa, Zer, Comunicación y Sociedad, Revista de Literatura o Anales de Literatura Española Contemporánea. Ha participado de diferentes grupos de investigación, entre otros, "Representaciones de Género en la Industria Cultural. I. Mujer y Artes Escénicas" (Referencia: FEM2009-09092. Organismo financiador: Ministerio de Ciencia e Innovación. Investigadora Principal: Francisca Vilches de Frutos).

References

Baget Herm, José María (1993). Historia de la televisión en España (1956-1975). Barcelona: Feed-Back.

Barthes, Roland (1964). “Littérature et méta-langage”. En Essais critiques (:106-108). Seuil.

Brecht, Bertolt (mayo-junio de 1957). “Una nueva técnica de interpretación”. Primer Acto, 2, 13-14.

Buero Vallejo, Antonio (julio-agosto, 1960). “Obligada precisión acerca del ‘IMPOSIBILISMO’”. Primer Acto, 15, 1-4.

Camarero, Jesús (2004). Metaliteratura. Estructuras formales literarias. Barcelona: Anthropos.

Casetti, Francesco (1998). Teorías del cine: 1945-1990. Madrid: Cátedra.

Díaz, Lorenzo (1995). La televisión en España 1949-1995. Madrid: Alianza.

Díaz, Lorenzo (2006). 50 años de TVE. Madrid: Alianza.

Diez Puertas, Emeterio (2024). “Silencio, estrenamos: el gran teatro del mundo bajo el espíritu del 12 de febrero”. Acotaciones, 55, 285-337.

Eco, Umberto (1983): La estrategia de la ilusión. Barcelona: Lumen/de la Flor.

Fernández Insuela, Antonio (1993). “Sobre la recepción de Brecht en revistas culturales españolas de postguerra”. Anuario de Estudios Filológicos, 16, 123-138.

Fernández, Luis Miguel (2014). Escritores y televisión durante el franquismo (1956-1975). Salamanca: Universidad de Salamanca.

García Alonso, Urbano (2023). “Inno¿vamos?: Tareas pendientes en la innovación existencial de los medios.” En Fieiras Ceide, César, Túñez López, José Miguel y Rodríguez Castro, Marta (editores). Innovar en innovación televisiva. Análisis de casos de éxito en los medios públicos europeos (11- 14). Salamanca: Comunicación Social Editores.

García de Castro, Mario (2002). La ficción televisiva popular: una evolución de las series de televisión en España. Barcelona: Gedisa.

García Escudero, José María (1978). La primera apertura. Barcelona: Planeta.

García Jiménez, Jesús. (1980). Radiotelevisión y política cultural en el Franquismo. Madrid: CSIC.

Genette, Gérard (2005). Metalepsis. De la figura a la ficción. Barcelona: Reverso.

Gómez-Escalonilla, Gloria (2003). Programar televisión: análisis de los primeros cuarenta años de programación televisiva en España. Madrid: Dykinson.

Greimas, Algirdas-Julien (1976). “Hacia una teoría del discurso poético”. En Greimas et al. Ensayos de semiótica poética (:8-34). Barcelona: Planeta.

Hormigón, Juan Antonio (2003). “El laberinto del recuerdo”. En Marsillach, Adolfo. Un teatro necesario. Escrito sobre el teatro de Adolfo Marsillach (9-45). Madrid: ADE.

Hutcheon, Linda (1984). Narcissistic Narrative. The Metafictional Paradox. London: Routledge.

Marsillach, Adolfo (1-1-1962). “Silencio, se rueda”. Film Ideal, 111, 10-16.

Marsillach, Adolfo (1962). ¡Silencio… se rueda! Madrid: Ayma.

Marsillach, Adolfo (1998). Tan lejos, tan cerca. Memorias. Barcelona: Tusquets.

Marsillach, Adolfo (2004). Un teatro necesario. Escritos sobre el teatro de Adolfo Marsillach. Madrid: ADE.

Montero Díaz, Julio (dir.) (2018). Una televisión con dos cadenas: la programación en España (1956-1990). Madrid: Cátedra.

Oliva, César (2005). Adolfo Marsillach. Las máscaras de la vida. Madrid: Síntesis.

Palacio, Manuel (2001). Historia de la televisión en España. Barcelona: Gedisa.

Pavis, Patrice (1989). Diccionario de Teatro. Barcelona: Paidós.

Pérez de Olaguer, Gonzalo (1972). Adolfo Marsillach. Barcelona: Dopesa.

Rueda Laffond, Juan Carlos, Chicharro Merayo, Mº del Mar (2006). La televisión en España (1956-2006). Madrid: Fragua.

Ruiz del Olmo, Francisco Javier (1997). Orígenes de la televisión en España. Málaga: Universidad de Málaga.

Sastre, Alfonso (mayo-junio, 1960). “Teatro imposible y pacto social”. Primer Acto, 14, 1-2.

Scholes, Robert (1979). Fabulation and Metafiction. Chicago: University of Illinois Press.

Stam, Robert (2001). Teorías del cine. Barcelona: Paidós.

Published

2025-12-22

How to Cite

Diez Puertas, E. (2025). Metalanguage, metafiction and metaseries: Brechtian poetics in ¡Silencio… se rueda! (TVE, 1961-1962), by Adolfo Marsillach. RIHC. Revista Internacional De Historia De La Comunicación, (25), 77–96. https://doi.org/10.12795/RIHC.2025.i25.04

Issue

Section

Miscelánea