A space of fantasy. Radio advertising in Radio Madrid's women broadcasts (1939-1959)
DOI:
https://doi.org/10.12795/RIHC.2023.i21.03Keywords:
Radio, francoist dictatorship, advertising, women history, gender historyAbstract
Franco’s victory in the armed conflict instigated Spanish businessmen to cement the union between advertising and nationalism in order to show their affection for the regime in the difficult post-war period. In such a way that the latter became one more part of the political framework of the dictatorship. In this sense, the brands that financed Radio Madrid’s programmes, in particular the women’s broadcasts, did not simply establish a material relationship with the audience but built a discursive gear aimed at reinforcing the normative model of Franco’s dictatorship femininity. Thus, advertising, which made use of the communicative effectiveness of radio, engendered a set of symbols, beliefs, assumptions, representations and habits to create a functionalist fantasy. This became a gendered technology that sought to guide the consumerist patterns of Spanish women and thereby connect their social practices with the political and ideological logics of the regime. In order to delve deeper into these functions, we will take as a primary source the radio scripts of Radio Madrid’s women’s broadcasts.
Downloads
References
ALONSO, L. E. y CONDE, F. (1994): Historia del consumo en España: una aproximación a sus orígenes y primer desarrollo, Madrid, Debate.
ARCO BLANCO, M. A. DEL (2009): “El secreto del consenso en el Régimen franquista: cultura de la victoria, represión y hambre” en Ayer, nº 76 (4), 2009, pp. 245-268.
ANG, I. (1996): Living room wars, London and New York, Routledge.
BALSEBRE, A. (2002): Historia de la radio en España, vol. II (1939-1985), Madrid, Cátedra.
BARCIELA LÓPEZ C. et alii (2001): La España de Franco (1939-1975): Economía, Madrid, Síntesis.
BAUDRILLARD, J. (1969): El sistema de los objetos, México, Siglo XXI.
— (2009): La sociedad de consumo. Sus mitos, sus estructuras, Madrid, Sigloveintiuno de España Editores.
BRANCIFORTE, L. (2018): Donne in onda nel ventennio fascista. Tra modernitá e tradizione (1924-1939), Soveria Mannelli, Rubbettino.
CARO ALMELA, A. (2007): “Jean Baudrillard y la publicidad” en Pensar la publicidad, nº 1 (2), 2007, pp. 131-146.
CASAS SANTASUSANA, E. (1954): Cómo se vende por anuncio, Barcelona, Juan Bruguer.
CHAPMAN, T. (2004): Gender and domestic life: changing practices in families households, Houndhills, Palgrave Macmillan.
CHECA GODOY, A. (2000): Historia de la radio en Andalucía, 1917-1978, Málaga, Fundación Unicaja.
— (2007): Historia de la publicidad, Sevilla, Netbiblo.
CONDE, F. (1994): “Notas sobre la génesis de la Sociedad de Consumo en España”, en Política y sociedad, nº 16, 1994, pp. 135-148.
DYER. G. (1990): Advertising as communication, London, Routledge.
FRIEDAN, B. (1974): La mística de la feminidad, Madrid, Júcar.
GIL GASCÓN, F. Y GÓMEZ GARCÍA, S. (2010): “Al oído de las mujeres españolas. Las emisiones femeninas de Radio Nacional de España durante el primer franquismo (1937-1959)” en Estudios sobre el Mensaje Periodístico, nº 16, 2010, pp. 131-143.
GONZÁLEZ, M. J. (1979): La economía política del franquismo (1940-1970). Dirigismo, mercado y planificación, Madrid, Tecnos.
GONZÁLEZ MARTÍN, J. A. (1996): Teoría general de la publicidad, Madrid, Fondo de Cultura Económica.
HALL, S. (editor) (1997): Representation. Cultural representations and signifyng practices, London, SAGE Publications.
HARTMANN, H. (1981): “The family as the locus of gender, class and political struggle: The example of housework” en Signs: Journal of Women in Culture and Society, nº 6 (3), 1981, pp. 366-394.
HAYDEN, D. (1976): Redesigning the american dream: the future of housing, work and family life, New York-London, Norton & Company.
— (1981): The grand domestic revolution: a history of feminist designs for american homes, neighborhoods and cities, Cambridge-London, MIT press.
MARCHAND, R. (1985): Advertising the american dream: making way for modernity, 1920–1940, Berkeley, University of California.
MARTÍNEZ GALLEGO, F. y LAGUNA PLATERO, A. (2023): “Who? Para un protagonismo del sujeto en la historia de la comunicación” en Revista Internacional de Historia de la Comunicación, nº 20, 2023, pp. 80-97. https://dx.doi.org/10.12795/RIHC.2023.i20.06
MATA, Mª. C. (1999): “De la cultura masiva a la cultura mediática” en Diálogos de la Comunicación, nº 56, 1999, pp. 80-90.
MATÉS BARCO, J. M. (2006): “La economía durante el franquismo: la década de la transición (1939-1959)”, en GONZÁLEZ, A. y MATÉS, J. M. (coordinadores.), Historia económica de España, Barcelona, Ariel, pp. 707-744.
MONTERO, M. (2012): “La publicidad española durante el franquismo (1939-1975). De la autarquía al consumo” en Hispania, nº 240, 2012, pp. 205-232.
MORENO FERNÁNDEZ Mª. A. (2004): Crítica de la publicidad y su discurso. Fundamentos de la crítica de la comunicación publicitaria desde la línea de la eficacia a la publicidad como cultura, Salamanca, Librería Cervantes.
PÉREZ, I. (2012): El hogar tecnificado. Familias, género y vida cotidiana, 1940-1970, Buenos Aires, Editorial Biblos.
REDDY, W. (2001): The Navigation of Feeling: A Framework for the History of Emotions, Cambridge, Cambridge University Press.
ROMO PARRA, C. (2017): El extraño viaje del progreso. Discursos de la cotidianeidad e identidades femeninas durante el desarrollismo franquista, Sevilla, Athenaica Ediciones Universitarias.
RODRÍGUEZ MATEOS, A. (2015): “La función de la publicidad televisiva en la consolidación de la sociedad de consumo en España durante el Régimen de Franco (1956–1975)” en Journal of Spanish Cultural Studies, nº 16 (3), 2015, pp. 255-273.
ROSENWEIN, B. (2006): Emotional Communities in the Early Middle Ages, New York, Ithaca.
SCHEER, M. (2012): “Are emotions a kind of practice (and is that what makes them have a history)? A bourdieuian approach to understanding emotion” en History and Theory, nº 51, 2012, pp. 193-220.
SEBASTIÁN MORILLAS, A. (2017): “El papel de la publicidad en España en prensa y radio durante el franquismo: el nacimiento de la sociedad de consumo” en Cuadernos.info, nº 41, 2017, pp. 209-226.
SIMPSON, P. (2001): “«Reason» and «tickle» as pragmatic constructs in the discourse of advertising” en Journal of Pragmatics, nº 33, 2001, pp. 589-607.
SINCLAIR, J. (1989): Images incorporated: advertising as industry and ideology, London, Routledge.
SUEIRO SEOANE, S. (2009): “La configuración del nuevo Estado franquista en las imágenes publicitarias” en Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Historia Contemporánea, nº 21, 2009, pp. 171-183.
TUSELL, J. (2005): “Cinco momentos de la modernización española”, en Nestlé en España, 1905-2005. Reflexiones sobre su contribución al desarrollo económico y social, Esplugues de Llobregat, Nestlé España S.A.
WILLIAMS, R. (2004): “El sistema mágico” en Telo: Cuadernos de Comunicación e Innovación, nº 61, 2004, pp. 95-103.
WOLF, M. y BIERNATZKI, W. E. (1994): “The social and cultural effects of advertising” en Communication Research Trends, nº 14, 1994, pp. 1–2.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 RIHC. Revista Internacional de Historia de la Comunicación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
RiHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación is an open access publication, offering its content under the principle that making research available to the public free of charge contributes to the greater exchange of global knowledge.
RiHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación adheres to the various initiatives that promote access to knowledge. All content is therefore free of charge and is published under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license.
By virtue of this, the authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Open access content may be freely shared (that is, copied and redistributed in any medium or format) and adapted (remixed, transformed and built upon).
- Attribution: The user of the content must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. This may be done in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses the user or their use.
- Non Commercial: The content may not be used for any commercial purpose.
- Share Alike: If the content is remixed, transformed or built upon, it must be distributed under the same licence as the original.
- No additional restrictions: No legal terms or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the licence permits.
Accepted 2023-10-28
Published 2023-12-21
- Abstract 124
- PDF (Español (España)) 80