The graphic satire in Enbata political journal (1960-1975)
DOI:
https://doi.org/10.12795/RIHC.2023.i21.11Keywords:
Caricature, cartoon, Basque press, French press, satireAbstract
Enbata is the first Basque-nationalist French journal, born in Bayonne (1960) as the magazine of the homonym political party, dissolved in 1974. After a year of silence, the magazine was relaunched. This article analyses the cartoons published in Enbata from 1960 until one year after its interdiction. Using a quantitative analytical method, we study its cartoons by authorship, size, position on the page, and narrative. We also identify the public figures caricatured on it. We conclude that caricature was a widely cultivated genre in Enbata, with a preference for satire that grew significantly in 1975 as a protest discourse. Bernard Amestoy ‘Etxebeltz’ was its main cartoonist.
Downloads
References
ANGOULÊME [Mairie] (2018). Festival international de la bande dessinée. http://angouleme.fr/les-festivals/festival-international-de-la-bande-dessinee [Consulta: 16-07-2022].
ARANA, Edorta y ZUBIAGA, Mario (2019). Tiras que aflojan. El conflicto vasco en las viñetas. Edición electrónica. Bilbao: Universidad del País Vasco. https://lectura-unebook-es.ehu.idm.oclc.org/viewer/9788413190037/1 [Consulta: 27-04-2023]
ARBELBIDE, Xipri (1996). Enbata: abertzalegoaren historia Iparraldean. Irún (España): Fundación Kutxa.
ASURMENDI, Mikel (18-10-2009). Txuri-beltzezko ezkontza argia (Reportaje). Argia. http://argia.eus/argia-astekaria/2202/enbata-alda [Consulta: 16-03-2023].
AZPILICUETA, Jose Antonio (2000). La tira cómica humorística en prensa. Análisis de la evolución de una serie de 250 tiras de publicación semanal (Tesis doctoral inédita). Universidad del País Vasco, Lejona (España).
BORDERÍA ORTIZ, Enrique, MARTÍNEZ GALLEGO, Francesc-Andreu y GÓMEZ MOMPART, Josep Lluís (2010). La risa periodística: teoría, metodología e investigación en comunicación satírica. Valencia: Tirant lo Blanch
BILBAO, Isabelle (2013). Jean Ybarnegaray. Entre « petite patrie et grande patrie ». Bayona (Francia): Elkar.
BROCK, Frank (1993). Discours nationaliste et identité nationale basques: Enbata (1960-1992). (Tesis doctoral inédita). Universidad de Niza Sofía-Antipolis, Niza
COLOMBANI, Philippe. (1981). Notre Siècle en Caricature. París: Atlas.
CHRISTIN, Pierre, GAUMER, Patrick y MÉZIÈRES, Jean-Claude (2011). Pilote ou la naissance d’un art? Le journal de l’école de Paris du management, nº90, pp. 23-29. https://doi.org/10.3917/jepam.090.0023
DÍAZ NOCI, Javier (2012). Historia del periodismo vasco (1600-2010). Medika, nº13, pp. 1-261.
DUNY-PÉTRÉ, Arnaud y Ellande (2013). Souvenirs politiques de Arnaud Duny-Pétré (Blog). http://abertzale.over-blog.com [Consulta: 16-03-2013].
ECO, Umberto (1999). La estrategia de la ilusión (Traducción de Edgardo Oviedo). 3ª edición. Barcelona: Lumen. “Lo cómico y la regla”, pp. 164-168. https://hamamarino.files.wordpress.com/2018/12/eco-lo-comico-y-la-regla.pdf [Consulta: 25-10-2023]
ENBATA (1960). Pourquoi Enbata? Col. Les Cahiers d’Enbata. Bayona (Francia).
ENTRIALGO, Mauro (2011). Diario de un taller de humor gráfico e historieta costumbrista. Arbor, nº187, pp. 275–283. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.2extran2124
ETCHEVERRY-AINCHART, Jon y Peio (2013). Le Mouvement Enbata. À la source de l’abertzaisme du Nord. Bayona (Francia): Elkar.
ETXEBELTZ (1999). Etxebeltzkeriak (1975-1999): 300 dessins d’Etxebeltz parus dans Enbata. Bayona (Francia): Gatuzain.
FEAVER, William (ed.) (1981). Masters of caricature: from Hogarth and Gillray to Scarfe and Levine. Nueva York: Alfred A. Knopf
GASCA, Luis y GUBERN, Román (1991). El discurso del comic. (2.ª ed.). Madrid: Cátedra.
GÓMEZ DE LA SERNA, Ramón (1975). Ismos. Madrid: Guadarrama
INFAME, Kike y BEGOÑA, Mikel (2017). Komikia. El Cómic Vasco (1975-2017). Bilbao: Diputación Foral de Bizkaia.
IZQUIERDO, Jean-Marie (2000). Le Pays Basque de France: la difficile maturation d’un sentiment nationaliste basque. París: Harmattan.
LANDART, Daniel (2013). Enbataren Zirimolan. Oroitzapenak. Bayona (Francia): Elkar
MARTIN, Laurent (2003). Le Canard enchaîné, un « objet politique mal identifié ». Revue d’histoire moderne & contemporaine, nº50(2), pp. 73-91. https://doi-org.ehu.idm.oclc.org/10.3917/rhmc.502.0073
MAZUR, Dan y DANNER, Alexander (2014). Comics: A global history. 1968 to the present. Nueva York: Thames Hudson.
PASCAL, Pierre (1993). BD passion: dessins de Danard et Pierre. Burdeos: Dossiers d’Aquitaine.
PAYS BASQUE [Communauté d’Agglomération] (s.f.). Les étapes. http://communaute-paysbasque.fr/la-communaute-pays-basque/le-territoire/lhistorique [Consulta: 25-04-2023]
REY CABERO, Enrique del; GOODRUM, Michael y MORLESÍN MELLADO, Josean (2021). Komikiak aztertzeko gida bat (Original: How to Study Comics & Graphic Novels). Bilbao: Universidad del País Vasco
RICHTER, Juan Pablo (1812). Teorías Estéticas. Madrid: Sociedad General Española de Librería
SAEZ DE ADANA HERRERO, F. M. (2014). Las tiras de prensa norteamericanas de finales del siglo XIX y principios del siglo XX como reflejo de la sociedad. Revista Internacional de Historia de la Comunicación, 2(3), pp. 20-47. https://doi.org/10.12795/RiHC.2014.i03.02
SKINN, Dez (2004). Comix: The underground revolution. Londres: Collins Brown.
SUD-OUEST [Publicité] (2023). Les journaux du Sud Ouest. Kit média 2023. http://storage.googleapis.com/cdn-sop-site-21/production/2023/03/Kit-media-JSO-2023.pdf [Consulta: 25-04-2023]
TUBAU, Iván (1987). Humor gráfico en la prensa del franquismo. Barcelona: Mitre.
VV. AA. (1981). Antología española del comix underground. Barcelona: Cúpula.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 RIHC. Revista Internacional de Historia de la Comunicación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
RiHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación is an open access publication, offering its content under the principle that making research available to the public free of charge contributes to the greater exchange of global knowledge.
RiHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación adheres to the various initiatives that promote access to knowledge. All content is therefore free of charge and is published under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license.
By virtue of this, the authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Open access content may be freely shared (that is, copied and redistributed in any medium or format) and adapted (remixed, transformed and built upon).
- Attribution: The user of the content must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. This may be done in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses the user or their use.
- Non Commercial: The content may not be used for any commercial purpose.
- Share Alike: If the content is remixed, transformed or built upon, it must be distributed under the same licence as the original.
- No additional restrictions: No legal terms or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the licence permits.
Accepted 2023-11-26
Published 2023-12-21
- Abstract 120
- PDF (Español (España)) 103