Interpretative journalism influences in heritage interpretation of Freeman Tilden
DOI:
https://doi.org/10.12795/RiHC.2022.i19.11Keywords:
Journalism, interpretation of heritage, interpretive genres, Freeman TildenAbstract
In 1957, the American journalist Freeman Tilden published his book entitled Interpreting Our Heritage. Over the years, this work became a reference for a new academic and professional discipline so it is considered the theoretical foundations of the heritage interpretation. His proposals to communicate the historical and natural values to the public in an effective way are framed in a sociocultural context characterised by important changes in the press due to journalists shifted from writing facts to explaining the reasons of these facts, the causes and the consequences. This paper suggests that this new formula, characteristic of the so-called interpretative journalism, presents parallelism to the Tilden proposals and highlight the correspondence between both strategies due to a common sociocultural framework that could have generated and inspired the basis for the heritage interpretation.
Downloads
References
ALADRO, E. (1995). Periodismo de Investigación: Historia, teoría y metodología. En EL-MIR, A.J., y VALBUENA, F. (comps.). Manual de periodismo (pp. 111-132). Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.
ARROYO, M. (2006). El consumo de revistas juveniles entre los menores. En FUNDACIÓN COSO (ed.) La ética y el derecho en la producción y el consumo del entretenimiento (pp. 111-121). Fundación COSO de la Comunidad Valenciana para el Desarrollo de la Comunicación y la Sociedad.
BAZÁN, H. (2014). La Interpretación del Patrimonio Geomorfológico en los Picos de Europa: una propuesta para su aprovechamiento didáctico y geoturístico. Tesis Doctoral: Universidad de Valladolid.
BENAVIDES, J.L. y QUINTERO, C. (2004). Escribir en prensa. Editorial Pearson.
CANO, R. (20 de diciembre de 2017). “Filosofía de la interpretación”. [Mensaje en un blog] EVE Museología+Museografía. Recuperado de https://evemuseografia.com/2017/12/20/filosofia-de-la-interpretacion/
CASALS, M.J. (2005). Periodismo y sentido de la realidad. Teoría y análisis de la narrativa periodística. Fragua.
COPPLE, N. (1968). Un nuevo concepto del periodismo: reportajes interpretativos. Pax-México.
CHILLON, A. (1994). L'estudi de les relacions entre Periodisme i Literatura per mitjá del Comparatisme Periodístico-Literari. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, 16, pp. 123-150.
— (1999). Periodismo y literatura: una tradición de relaciones promiscuas. Universitat Autónoma de Barcelona.
— (2009). New New Journalism: Vell Periodisme Nou. Capçalera, 1, Núm. 144, https://raco.cat/index.php/Capcalera/article/view/324764
CHIVELET, M. (2011). El diseño de revistas para los niños, exponente de su evolución en el entorno social. En PÉREZ CUADRADO, P., y PUEBLA MARTÍNEZ, B. (coords.) Revistas versus magazines (pp. 65-74). Universidad Rey Juan Carlos.
DE DIEGO, A. (2015). Periodismo escrito (II). Los géneros interpretativos. Ediciones CEF.
FAGOAGA, C. (1982). Periodismo interpretativo: el análisis de la noticia. Editorial Mitre.
FERNÁNDEZ-CHAPOU, M.C. (2004). Las letras del nuevo periodismo: Una corriente que abreva de la literatura con una actitud innovadora. Revista Mexicana de Comunicación, 88 (16), pp. 18-23.
FLICK, U. (2015). Introducción a la investigación cualitativa. Ediciones Morata.
FRÍAS, C., & MOYA, J. A. (2005). La almadraba: una pesquería milenaria a través del documental. En SÁNCHEZ FERNÁNDEZ, M.J., FRÍAS, C., SÁNCHEZ FERNÁNDEZ, A., y MOLINA, J. (coords.). III Congreso Internacional de Estudios Históricos: El Mediterráneo: la cultura del mar y la sal (pp. 167-182). Ayuntamiento de Santa Pola.
GARBISU, M. (2015). Literatura y creación literaria. Ediciones CEF.
GOMIS, L. (1991). Teoría del periodismo: cómo se forma el presente. Paidós Comunicación.
GONZÁLEZ, I., BRIZUELA, L., & GONZÁLEZ, G. (2008). Tocar el fondo a un chasquido de dedos. Aproximaciones a las características del estilo interpretativo en las agencias de noticias. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 14, pp. 419-433.
GONZÁLEZ REYNA, S. (1991). Géneros periodísticos 1. Periodismo de opinión y discurso. Editorial Trillas.
GRIJELMO, Á. (1997). El estilo del periodista. Taurus.
GUERRA, F. (1998). La interpretación: una herramienta para conocer el Patrimonio. Andalucía Ecológica, Año I. Núm. 2, pp. 32-33.
KAPUSCINSKI, R. (2003). Los cínicos no sirven para este oficio. Anagrama.
LÓPEZ-HIDALGO, A. (2002). Géneros periodísticos complementarios: una aproximación crítica a los formatos del periodismo visual. Comunicación Social.
— (2003). El análisis: ¿un género periodístico? Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 9-10, pp. 209-223. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2003.i09-10.11
LÓPEZ, L., y BORDA I. (2015). La prensa infantil y juvenil como fenómeno educativo en España. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 2 (21), pp. 1081-1097.
LÓPEZ-PAN, F. (2000). Albert CHILLÓN. Periodismo y literatura. Una tradición de relaciones promiscuas. Universidad Autónoma de Barcelona.
LORENCI, M. (3 de diciembre de 2012). “’Gente Menuda', un repaso a los pioneros de la línea clara”. ABC. Disponible en: https://www.abc.es/cultura/rc-gente-menuda-repaso-pioneros-201212030000_noticia.html#vca=rrss&vmc=abc-es&vso=mail&vli=cm-general
MACKINTOSH, B. (1986). Interpretation in the National Park Service: a historical perspective. History Division. NPS. Department of the Interior. https://www.nps.gov/parkhistory/online_books/mackintosh2/origins_before_nps.htm
MARTÍNEZ-ALBERTOS, J.L. (1974). Redacción periodística: los estilos y géneros en la prensa escrita. A.T.E.
MARTÍNEZ-ALBERTOS, J.L. y SANTAMARÍA, L. (1996). Manual de estilo. Instituto de Prensa de la Sociedad Interamericana de Prensa.
MARTÍNEZ-VALLVEY, F. (2018). Teoría del periodismo. Centro de Estudios Financieros.
MEJÍA-CHIANG, C. (2010). Devenir de los géneros interpretativos en la prensa generalista. Estudio de las secciones “Internacional” y “España” del diario El País. Editorial Fragua.
MÉNDEZ, S. (2013). Fuentes clásicas sobre la phantasía en el De sculptura de Pomponio Gaurico. Humanitas, 65, pp. 141-159. http://dx.doi.org/10.14195/2183-1718_65_8
MORALES, J. (2001). Guía Práctica para la Interpretación del Patrimonio: El arte de acercar el legado natural y cultural al público visitante. Consejería de Cultura. Junta de Andalucía.
NÚÑEZ-LADEVÉZE, L. (1995). Introducción al periodismo escrito. Editorial Ariel.
SANMARTÍ, J.M. (2004). Más allá de la noticia: el periodismo interpretativo. CANTAVELLA, J., y SERRANO, J.F. (coords.). Redacción para periodistas: informar e interpretar (pp. 333-359). Ariel Comunicación.
SANTIBÁÑEZ, A. (1995). Periodismo interpretativo. Editorial Andres Bello.
TILDEN, F. (1957). Interpreting our heritage: Principles and practices for visitor services in parks, museums, and historic places. University of North Carolina Press.
— (2006). La interpretación de nuestro patrimonio. Asociación para la Interpretación del Patrimonio.
TIJERAS, R. (2013). Periodismo narrativo y no ficción. Comunicación 21, 3.
TORRES, M.A. (2012). El diseño de la comunicación del patrimonio cultural. Tesis de maestría: Universidad de Palermo (Argentina).
PARRATT, S. (2015). Los géneros periodísticos en la didáctica del periodismo en España. Un recorrido histórico/Journalistic genres in teaching of journalism in Spain. A historical review. Historia y Comunicación Social, 1 (20), pp. 17-26.
RANDALL, D. (1999). El periodista universal. Siglo Veintiuno de España Editores.
VILLACÍS, R. (1997). Manual de periodismo cultural. Colegio de Periodistas de Pichincha.
YANES, R. (2006). La crónica, un género del periodismo literario equidistante entre la información y la interpretación. Especulo. Revista de Estudios Literarios, 32, pp. 1-9.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 RIHC. Revista Internacional de Historia de la Comunicación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
RiHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación is an open access publication, offering its content under the principle that making research available to the public free of charge contributes to the greater exchange of global knowledge.
RiHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación adheres to the various initiatives that promote access to knowledge. All content is therefore free of charge and is published under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license.
By virtue of this, the authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Open access content may be freely shared (that is, copied and redistributed in any medium or format) and adapted (remixed, transformed and built upon).
- Attribution: The user of the content must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. This may be done in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses the user or their use.
- Non Commercial: The content may not be used for any commercial purpose.
- Share Alike: If the content is remixed, transformed or built upon, it must be distributed under the same licence as the original.
- No additional restrictions: No legal terms or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the licence permits.
Accepted 2022-12-13
Published 2022-12-30
- Abstract 1027
- PDF (Español (España)) 239