Into the nineties. State feminism and the representation of working-class women in tve fictions

Authors

  • Javier Jurado University of Lille

DOI:

https://doi.org/10.12795/RiCH.2021.i16.10

Keywords:

Socio-liberalism, Working-class women, Public broadcasting, Social bias

Abstract

In this article I will explore the representation of women according to their social status in television series shown during the period 1989-1993 on Spanish public television (TVE). While there are a significant number of young active women occupying key roles in series made during this period – a move influenced by the Equal Opportunity Plan for Women (PIOM) from the ruling Socialist Party and the Women's Institute – their characterisation and narrative function remain heavily attached to a patriarchal view of women. Furthermore, working-class women are systematically under-represented and/or undervalued through sexist jokes, verbal violence and mockery towards housewives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AAVV. (1987): Plan para la Igualdad de Oportunidades de las Mujeres. 1988-1990. Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia.

- AAVV. (2004). La identidad de género en la imagen televisiva, nº86. Madrid: Instituto de la Mujer.

ARRANZ, F. (2010): Cine y género en España. Una investigación empírica. Madrid, Cátedra.

BARTHES, S. (2011): "Production et programmation des séries télévisées". En SÉPULCHRE, S. (Ed.) : Décoder les séries télévisées. Bruselas, De Boeck, pp. 47-73.

BURCH, N., & SELLIER, G. (2009): Le Cinéma au prisme des rapports de sexe. Paris, Vrin.

CHALVON-DEMERSAY, S. (2015) "Pour une responsabilité politique des héros des séries télévisée". En Quaderni, 88, pp. 35-51

DALIBERT, M. (2018): "En finir avec Eddy Bellegueule dans les médias. Entre homonationalisme et ethnicisation des classes populaires". En Questions de communication, 33, 2018, pp. 89-109

DE LAURETIS, T. (1984): Alice doesn't. Feminism, Semiotics, Cinema. Bloomington, Indiana University Press.

DOWNING, M. (1974): “Heroine of the Daytime Serial”. En Journal of Communication, 24(2), pp. 130-137.

DURAN-FROIX, J.-S. (2009): La télévision espagnole. Paris, Ophrys.

FEDERICI, S. (2012): Revolution at Point Zero. Housework. Oakland, PM Press.

FRASER, N. (2016): “Contradictions of Capital and Care”. New Left Review, 100, pp. 99-117.

GIDDENS, A. (1998): The Third Way. Cambridge, Polity Press.

ESKENAZI, J.-P. (2017) : Élements pour l'analyse des séries. Paris, L'Harmattan.

JURADO, J. (2021). Economía del cine franquista. Protección, corrupción y legitimación de la dictadura. Granada, Comares.

-(2017). El patriotismo constitucional en las series de la TVE durante el primer gobierno socialista. En E. d. Colmenares, Nuevas narrativas. Entre la ficción y la información: de la desregulación a la integración transmedia. Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, pp. 497-506.

LACALLE, C., & GÓMEZ, B. (2016): “La representación de las mujeres trabajadoras en la ficción televisiva española”. En Comunicar, 24(47), pp. 59-67.

MACÉ, E. (2000): “Qu'est-ce qu'une sociologie de la télévision ? Esquisse d'une théorie des rapports sociaux-médiatisés”. En Réseaux, 18(104), pp. 245-288.

McROBBIE, A. (2009): The Aftermath of feminism. Gender, culture and Social Change. Londres, Sage.

MORENO DÍAZ, J., & MEDINA, E. (2017): “La producción de concursos en las cadenas de TV españolas : la espectacularización del formato (1990-2000)”. En Comunicación y Medios, 35, pp. 64-79.

OLIVA, M. (2014): “Celebrity, Class and Gender in Spain: an Analysis of Belén Esteban's image”. En Celebrity Studies, 5(4), pp. 438-454.

QUAGGIO, G. (2013): “La cultura como Prometeo colectivo. Apuntes sobre la política cultural de Javier Solana”. En SOTO CARMONA, A. & MATEO LÓPEZ, A.: Historia de la época socialista. España 1982-1996. Madrid, Silex, pp. 455-482.

RILEY, S., EVANS, A., & MACKIEWICZ, A. (2016): “It's just between girls: Negotiating the postfeminist gaze in women's 'looking talk'”. En Feminism & Psychology, 26(I), pp. 94-113.

RODRÍGUEZ LÓPEZ, E. (2015): Por qué fracasó la democracia en España. Madrid, Traficantes de Sueños.

RODRIGUEZ OSUNA, J. (1997): “Evolución de la población activa, ocupación y paro en España 1976-1996”. En Política y Sociedad, 26, pp. 113-124.

RUIDO, M. (2007): Just do it! Bodies and Images of Women in the New Division of Labour. Recuperado el 27 de 01 de 2020, de http://goo.gl/rFJHgK

RUIZ MUÑOZ, M. J., & SÁNCHEZ ALARCÓN, I. (2008): La imagen de la mujer andaluza en el cine español. Sevilla, Centro de Estudios Andaluces.

SAUTE-REQUIN. (2019) : "La sérialité aux bords de la fiction télévisée, ou l'intermédialité comme mise en crise du "tout narratif" sériel”. En TV/Séries, 15, pp. 1-22.

SKEGGS, B. (2004): Class, Self, Culture. Londres, Routledge.

- (2005). “The Making of Class and Gender Through Visualizing Moral Subject Formation”. Sociology, 39(5), pp. 965-982.

SONTAG, S. (23 de septiembre de 1972): “The Double Standart of Aging” . Saturday Review of Society, pp. 29-38.

VALIENTE, C. (1994): El feminismo de estado en España: el Instituto de la mujer. Madrid, Instituto Juan March.

WALBY, S. (2005): “Gender Mainstreaming : Productive Tensions in Theory and Practice”. En Social Politics : International Studies ein Gender, State & Society, 12(3), pp. 321-343.

WILLIAMS, R. (1990). Television, Technology and Cultural Form. Londres, Routledge.

Published

2021-06-27

How to Cite

Jurado, J. (2021). Into the nineties. State feminism and the representation of working-class women in tve fictions. RIHC. Revista Internacional De Historia De La Comunicación, (16), 204–224. https://doi.org/10.12795/RiCH.2021.i16.10
Received 2021-04-01
Accepted 2021-06-10
Published 2021-06-27
Views
  • Abstract 245
  • pdf (Español (España)) 102