Get to know Spain or its new image: context and reception of a TV campaign for the domestic tourist boom
DOI:
https://doi.org/10.12795/RiCH.2021.i16.19Keywords:
TVE, Ministry of Information and Tourism, domestic tourism, Televisión historyAbstract
Documentaries took a prominent place in the growth of TVE’s own-production content in the 1960s. Conozca usted España was a reference series in this field, in which popularization and tourist fascination went hand in hand around the ideas of the then Minister of Information and Tourism, Manuel Fraga Iribarne. It will be argued that the news this program introduced in the medium should be read in the context of a media network, characterized by certain practices and ideological preferences. The aims were to renew the image of the country by appealing to its diversity and to encourage Spaniards to travel.
Downloads
References
AFINOGUÉNOVA, E. (2007): “El discurso del turismo y la configuración de una identidad nacional para España”, en DEL REY-REGUILLO, A. (editora), Cine, imaginario y turismo: Estrategias de seducción, Valencia, Tirant lo Blanch pp. 33-63.
AFINOGUÉNOVA, E. y MARTÍ OLIVELLA, J. (editores) (2008): Spain is (still) different: Tourism and discourse in spanish identity, Lanham, Lexington Books.
ANTONA JIMÉNEZ, T. (2016): “La programación televisiva del tardofranquismo: La propaganda en las emisiones de entretenimiento y divulgación”, en Revista Comunicación y Medios, nº 34, Universidad de Chile. Disponible en Internet (20-2-2021): 10.5354/0719-1529.2016.41633
AUGÉ, M. (1998): El viaje imposible: El turismo y sus imágenes, Barcelona, Gedisa.
BOTE GÓMEZ, V.; MARCHENA GÓMEZ, M.; SANTOS PAVÓN, E. (1999): “La descentralización autonómica y la diversificación de la estrategia de desarrollo turístico (1974-1998)”, en PELLEJERO, C. (director): Historia de la economía del turismo en España, Madrid, Civitas pp. 135-193.
BUSTAMANTE, E. (2013): Historia de la radio y la televisión en España: Una asignatura pendiente de la democracia, Barcelona, Gedisa.
CAMPORESI, V. (1999): “Imágenes de la televisión en el cine español de los sesenta. Fragmentos de una historia de la representación”, en Archivos de la Filmoteca, nº 32, Instituto Valenciano de Cinematografía, pp. 148–163.
CANÓS CERDÁ, E. Y MARTÍNEZ SÁEZ, J. (2016): “La ficción seriada de TVE entre 1956 y 1989”, en Index comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, nº 6(2), Universidad Rey Juan Carlos, pp. 191-214. Disponible en Internet (22-2-2021): https://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/234
DE DIEGO OTERO, E. (2011): “Postales de España”, en Quintana: revista de estudios do Departamento de Historia da Arte, nº 10, Universidad de Santiago de Compostela, pp. 13-27. Disponible en Internet (25-2-2020): https://doi.org/10.15304/qui.10.657
ELSAESSER, T. (2009): “Archives and Archaeologies. The Place of Non-Fiction Film in Contemporary Media”, en HEDIGER, V.; VONDERAU, P. (directores): Films that work: industrial film and the productivity of media, Amsterdam, University Press, pp. 19-34.
España. Comisión Interministerial de Documentales Cinematográficos Oficiales (1964): Catálogo de documentales cinematográficos: Producidos o adquiridos por Organismos Oficiales del Estado Español, Madrid, Dirección General de Cinematografía y Teatro.
FERNÁNDEZ, L. M. (2014): Escritores y televisión durante el Franquismo (1956-1975), Salamanca, Universidad de Salamanca.
FUENTES VEGA, A. (2017): Bienvenido, Mr. Turismo: Cultura visual del “boom” en España, Madrid, Cátedra.
HEREDERO, C. F.; MONTERDE, J. E.; ALQUÉZAR I ALIANA, J. (editores) (2003): Los “nuevos cines” en España: Ilusiones y desencantos de los años sesenta, Valencia, Institut Valencià de Cinematografia Ricardo Muñoz Suay.
HERNÁNDEZ, J. (2003): “El reverso de la España idealizada. Entrevista con Miguel Picazo”, en HEREDERO, C. F.; MONTERDE, J. E.; ALQUÉZAR I ALIANA, J. (editores): Los “nuevos cines” en España: Ilusiones y desencantos de los años sesenta, Valencia, Institut Valencià de Cinematografia Ricardo Muñoz Suay.
IBÁÑEZ FERNÁNDEZ, J. C. (2017): Cine, televisión y cambio social en España, Madrid, Editorial Síntesis.
JENKINS, H. (2008): Convergence culture: La cultura de la convergencia de los medios de comunicación, Barcelona, Paidós.
MARTÍN QUEVEDO, J. Y FERNÁNDEZ RAMÍREZ, L. (2020): “Una propuesta metodológica para el análisis histórico de la programación en televisión. El ejemplo de la Segunda Cadena de TVE (1966-1975)”, en Revista Espacios, Vol. 41, nº 12, Caracas, pp. 4-13. Disponible en Internet (26-2-2020): http://revistaespacios.com/a20v41n12/20411204.html
MATUD JURISTO, A. (2007): El cine documental de NO-DO, Tesis, Universidad Complutense de Madrid.
MORENO GARRIDO, A. (2007): Historia del turismo en España en el siglo XX, Madrid, Síntesis.
PALACIO, M. (2006): Las cosas que hemos visto: 50 años y más de TVE, Madrid, Instituto Oficial de RTVE.
- (2000): “Ramón Masats y la televisión”, en CERDÁN, J. (director): Ramon Masats: Iberia inèdita, Barcelona, La Fàbrica de Cinema Alternatiu, pp. 30-40.
RUEDA LAFFOND, J. C. (2018): “La televisión, símbolo del desarrollismo franquista: Algunas claves de interpretación”, en Cercles. Revista d’Història Cultural, nº 21. Disponible en Internet (25-2-2021): https://doi.org/10.1344/cercles2018.21.1004
- (2014): “Franquismo banal. España como relato televisivo (1966-1975)”, en ARCHILÉS I CARDONA, F. Y SAZ, I. (coordinadores): Naciones y estado: la cuestión española, Valencia, Universidad de Valencia, pp. 225-244.
SÁNCHEZ-BIOSCA, V. (2007): “Las culturas del tardofranquismo”, en Ayer, nº 68, Asociación de Historia Contemporánea, pp. 89–110. Disponible en Internet (20-2-2021): https://revistaayer.com/sites/default/files/articulos/68-4-ayer68_CrisisDescomposicionFranquismo_Sanz.pdf
TORREIRO, M. (2009): “¿Una dictadura liberal? (1962-1969)”, en GUBERN, R. (director): Historia del cine español, Madrid, Cátedra, pp. 295-340.
TRANCHE, R. Y SÁNCHEZ-BIOSCA, V. (2000): NO-DO: El tiempo y la memoria, Madrid, Cátedra.
TURNER, L. A. Y ASH, J. (1991): La horda dorada: El turismo internacional y la periferia del placer, Madrid, Endymion.
URRY, J. (1990): The Tourist Gaze: Leisure and Travel in Contemporary Societies, Londres, Sage.
VONDERAU, P. (2009): “Touring as a Cultural Technique. Visitor Films and Autostadt Wolfsburg”, en HEDIGER, V. Y
VONDERAU, P. (directores): Films that work: industrial film and the productivity of media, Amsterdam, University Press, pp. 153-166.
ZAHEDI, F. (2014): “La programación de cine en TVE en la “Primavera de Aperturismo” (enero-junio 1974)”, en Estudios sobre el mensaje periodístico, nº 20 (especial), pp. 243-265. Disponible en Internet (26-2-2021):
https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2014.v20.45101
ZUNZUNEGUI, S. (2005): “Llegar a más. El cine español entre 1962 y 1971”, en CASTRO DE PAZ, J.L.; PÉREZ PERUCHA, J.;
ZUNZUNEGUI, S. (directores): La nueva memoria: Historia(s) del cine español (1939-2000), A Coruña, Vía Láctea, pp. 130-177.
AUDIOVISUALES;
CAMUS, M. (1968): “La bahía de Santander” [Capítulo de serie de televisión], en PONS, S., Conozca usted España, TVE
FERNÁNDEZ ARDAVÍN, C. (1968): “Santander, ciudad de verano” [Capítulo de serie de televisión], en PONS, S., Conozca usted España, TVE
OLEA, P. (1967). “Entre naranjos” [Capítulo de serie de televisión], en PONS, S., Conozca usted España, TVE
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 RIHC. Revista Internacional de Historia de la Comunicación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
RiHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación is an open access publication, offering its content under the principle that making research available to the public free of charge contributes to the greater exchange of global knowledge.
RiHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación adheres to the various initiatives that promote access to knowledge. All content is therefore free of charge and is published under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license.
By virtue of this, the authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Open access content may be freely shared (that is, copied and redistributed in any medium or format) and adapted (remixed, transformed and built upon).
- Attribution: The user of the content must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. This may be done in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses the user or their use.
- Non Commercial: The content may not be used for any commercial purpose.
- Share Alike: If the content is remixed, transformed or built upon, it must be distributed under the same licence as the original.
- No additional restrictions: No legal terms or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the licence permits.
Accepted 2021-05-04
Published 2021-06-27
- Abstract 274
- pdf (Español (España)) 151