Musicians to civil and religious court (17th-18th centuries)
DOI:
https://doi.org/10.12795/hid.2020.i47.03Keywords:
musician, lawsuit, divisiveness, authorities, debt, courtAbstract
Baroque society had a noticeable atmosphere of irritability, explained by circumstances and different reasons, which affected all its members. Musicians, known for their troublesome nature, also starred a lot of incidents, though barely led in courts. This paper propose to analyze a sample of civil and religious lawsuits that affected musicians from Hispanic world in 17th and 18th centuries, with the objective of standing out the causes that drove and damaged them the most or the musicians’ offences that Baroque society considered unforgivable. This will reveal if the bad reputation of this socioprofesional group in fact is based in a contrastable reality. This is interesting to the study of musical profession in Hispanic Baroque and social conflicts.
Downloads
References
Alfieri, Fernanda; Lagioia, Vincenzo (eds) (2018), Infami macchie. Sessualità maschili e indisciplina in età moderna, Roma.
Barreiro Mallón, Baudilio (1991), “La conflictividad social durante el reinado de Carlos IV”, en Molas Ribalta, Pere (ed), La España de Carlos IV, Madrid, pp. 75-90.
Bejarano Pellicer, Clara (2012), “Disonancias en la armonía: música y conflictividad en el Siglo de Oro”, en López-Guadalupe, Miguel Luis; Iglesias Rodríguez, Juan José (eds.), Realidades conflictivas. Andalucía y América en la España del Barroco, Sevilla, pp. 457-470.
Bejarano Pellicer, Clara (2013), El mercado de la música en la Sevilla del Siglo de Oro, Sevilla.
Bejarano Pellicer, Clara (2015), Los sonidos de la ciudad: el paisaje sonoro de Sevilla, siglos XVI al XVIII, Sevilla.
Bejarano Pellicer, Clara (2016), “Música y juventud en la primera mitad del siglo XVII español a través de la novela picaresca”, Estudios Humanísticos. Filología, 38, pp. 145-170.
Dedieu, Jean Pierre (2013), “La sexualidad ante la Inquisición”, en Fortea, José (ed.) Furor et rabies: violencia, conflicto y marginación en la Edad Moderna, Santander, pp. 433-458.
Defourneaux, Marcelin (1973), Inquisición y censura de libros en la España del siglo XVIII, Madrid, pp. 107-134.
Díaz Rementería, Carlos (1997), “Caracterización general de los delitos públicos por falsedad y escándalo en relación con la actividad inquisitorial en el siglo XVIII”, en Levaggi, Abelardo (coord.), La Inquisición en Hispanoamérica, Buenos Aires, pp. 212-213.
Dinges, Martin (2013), “El uso de la justicia como forma de control social en la Edad Moderna”, en Fortea, José (ed.), Furor et rabies: violencia, conflicto y marginación en la Edad Moderna, Santander, pp. 47-68.
Fernández Castro, Ana (2017), “Entre la ley y la justicia: una aproximación a la cultura jurisdiccional castellana del siglo XVI a través de la experiencia de la Casa de la Contratación de Sevilla y del Consejo de Indias”, Historia. Instituciones. Documentos, 44, pp. 77-101.
Ferrer Benimelli, J. (1984), “Inquisición y masonería”, en Pérez Villanueva, Joaquín; Escandell Bonet, Esteban (dirs.), Historia de la Inquisición en España y América, Madrid, vol. I, pp. 1293-1300.
Fuentes Monzó, Eduardo de (1975), “La Inquisición española en el siglo XVIII”, en Homenaje al Dr. D. Juan Reglà Campistol, Valencia, vol. II, pp. 191-208.
Galende Díaz, Juan Carlos (1988), La crisis del siglo XVIII y la Inquisición española. El caso de la Inquisición toledana (1700-1820), Madrid, pp. 132-445.
García Oro, José (1992), La Universidad de Alcalá de Henares en la etapa fundacional (1458-1578), Santiago de Compostela.
Getz, Christine Suzanne (2005), Music in the collective experience in sixteenth-century Milan, Aldershot.
González Navarro, Ramón (1998), Universidad y economía: el colegio mayor de San Ildefonso de Alcalá de Henares (1495-1565), Alcalá de Henares.
González Navarro, Ramón (1999), Felipe II y las reformas constitucionales de la Universidad de Alcalá de Henares, Madrid.
González Polvillo, Antonio (2011), Decálogo y gestualidad social en la España de la Contrarreforma, Sevilla.
González Ramos, Roberto (2006), La Universidad de Alcalá de Henares y las Artes. El patronazgo artístico de un centro del saber. Siglos XVI-XIX, Alcalá de Henares.
Iglesias Rodríguez, Juan José (2012a), “Pulsiones y conflictos. Rupturas y formas de lo cotidiano”, en Peña, Manuel (ed.), La vida cotidiana en el mundo hispánico (siglos XVI-XVIII), Madrid, pp. 217-237.
Iglesias Rodríguez, Juan José (2012b), “Tensiones y rupturas: conflictividad, violencia y criminalidad en la Edad Moderna”, en Iglesias Rodríguez, Juan José (ed.), La violencia en la historia: análisis del pasado y perspectiva sobre el mundo actual, Huelva, pp. 41-91.
Llanes Parra, Blanca (2013), “La documentación de la Sala de Alcaldes de Casa y Corte como fuente para el estudio de la criminalidad madrileña del siglo XVII: problemática, desafíos y posibilidades”, Clío y crimen, 10, pp. 245-259.
López-Guadalupe, Miguel Luis; Iglesias Rodríguez, Juan José (eds.) (2012), Realidades conflictivas. Andalucía y América en la España del Barroco, Sevilla.
Lozano Navarro, Julián José; Castellano, Juan Luis (eds.) (2010), Violencia y conflictividad en el universo barroco, Granada.
Montoro Martínez, Jesús (1992), Los ciegos en la Historia, Madrid.
Pascua Sánchez, María José de la (2012), “Conflictividad, criminalidad y violencia en la época moderna: aproximación histórica desde la perspectiva integradora de la vida cotidiana”, en Peña, Manuel (ed.), La vida cotidiana en el mundo hispánico (siglos XVI-XVIII), Madrid, pp. 157-176.
Peñafiel Ramón, Antonio (1996), “Inquisición y moralidad pública en la España del siglo XVIII”, Revista de la Inquisición, 5, pp. 293-302.
Picó Pascual, Miguel Ángel (1999a), “Música, músicos e Inquisición en la Valencia postridentina e ilustrada”, Revista de la Inquisición, 8, pp. 193-213.
Picó Pascual, Miguel Ángel (1999b), “Música, poder e Inquisición en la España del Antiguo Régimen”, Saitabi, 49, pp. 375-393.
Rostirolla, Giancarlo (1994), “Note e manette: documenti su musici, costruttori e teatri dalla Miscelanea Artisti”, en Antolini, Bianca; Morelli, Arnaldo; Spagnuolo, Vera Vita (comps.), La musica a Roma attraverso le fonti d’archivio, Lucca, pp. 79-105.
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors publishing in this journal accept the following conditions:
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a license of use and distribution "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International". You can consult the informative version and the legal text of the licence here. This must be expressly stated in this way when necessary.
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
- Abstract 287
- PDF (Español (España)) 196
- HTML (Español (España)) 12