Between Spain and Argentina: Representacions of Identity in the Quest to be Modern
DOI:
https://doi.org/10.12795/enclaves.2024.i04.02Palabras clave:
National Identity, Exoticism, Stylized Dance, FolkloreResumen
I propose to examine the connections between Spain and Argentina through the representation of identity in Antonia Mercé’s dances and in the construction of her figure as an artist. These connections are complex rather than homogeneous and bear witness to Mercé’s process of exoticizing Argentine national identity. I will first discuss the notions of «Argentineness» and «Spanishness» in Argentina at the time, before briefly examining Antonia Mercé’s influence on the Argentine dance scene in the first half of the twentieth century. Finally, I will analyze some aspects of her Suite Argentina. My hypothesis is that with this piece Mercé achieved the goal of the intellectual elite in Buenos Aires, namely to create a choreography of stylized Argentine folkloric dances filtered through the prism of modernity. Thus, this piece functioned as a cohesive representation of identity in a romantic stereotype of the Argentine nation both for the country itself and abroad, where it was widely performed by Mercé and lent legitimacy to local dances.
Descargas
Citas
Adamovsky, Ezequiel. «La cuarta función del criollismo y las luchas por la definición del origen y el color del ethnos argentino (desde las primeras novelas gauchescas hasta c.1940)». Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana «Dr. Emilio Ravignani», 3rd ser., n.o 41, 2nd semester 2014, pp. 50-92.
Anderson, Benedict. Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: Fondo de Cultura Económica, 1993.
Cadús, Eugenia. Danza y peronismo. Disputas entre cultura de élite y culturas populares. Buenos Aires: Biblos, 2020.
Cadús, Eugenia. «Dragging identidades: La Argentinita baila como gaucho». Tras los pasos de la Sílfide. Imaginarios españoles del ballet romántico a la danza moderna, edited by Idoia Murga Castro et al., Madrid: Ministerio de Cultura y Deporte, 2022, pp. 199-204.
Cadús, Eugenia. «De confusiones y traducciones: notas para pensar al ballet desde Argentina y América Latina». Danza, herencias y provocaciones decoloniales, edited by Hayde Lachino and Eugenia Cadús, Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2024, pp. 45-62.
Chamosa, Oscar. Breve historia del folclore argentino (1920-1970): Identidad, política y nación. Buenos Aires: Edhasa, 2012.
Córdoba, Santiago. «Angelita Vélez». ABC, Madrid, 26 Feb.1955, p. 33.
Destaville, Enrique Honorio. «Mirada sobre el siglo XIX y el siglo XX en sus primeros años». Historia General de la Danza en la Argentina, Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes, 2008, pp. 13-49.
Dussel, Enrique. 1492: El encubrimiento del Otro: hacia el origen del «mito de la Modernidad». La Paz: UMSA, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Plural Editores, 1994.
Emery, Fernando. «50 años de danza en el Teatro Colón». El Teatro Colón. Cincuenta años de gloria 1908-1958, edited by J. Héctor Matera, Buenos Aires: Teatro Colón, 1958, pp. 167-172.
Fernández Latour de Botas, Olga. «Danza Argentina». Historia General de la Danza en la Argentina, Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes, 2008, pp. 323-369.
García Salaberry, Adela. Angelita Vélez. Sus danzas y su vida, Buenos Aires, 1950.
Giovannini, Marta and Amelia Foglia de Ruiz. Ballet argentino en el Teatro Colón. Buenos Aires: Plus Ultra, 1973.
Manso, Carlos. La Argentina, fue Antonia Mercé. Buenos Aires: Ediciones Devenir, 1993.
Manso, Carlos. «Cuatro décadas del cuerpo de baile del teatro Colón (1919 a 1959)». Historia General de la Danza en la Argentina, Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes, 2008, pp. 51-141.
Molins, Patricia. «La Argentina. Españolerías antes de El amor brujo». Poetas del cuerpo. La danza de la Edad de Plata, edited by Idoia Murga Castro, Madrid: Publicaciones de la Residencia de estudiantes, 2017, pp. 250-261.
Murga Castro, Idoia. Escenografía de la danza en la Edad de Plata (1916-1936). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2017.
Myers, Jorge. «Los universos culturales del romanticismo. Reflexiones en torno a un objeto oscuro». Resonancias románticas: ensayos sobre historia de la cultura argentina 1820-1890, compiled by Graciela Batticuore, Klaus Gallo and Jorge Myers, Buenos Aires: Eudeba, 2005, pp. 15-46.
Tambutti, Susana. El «nosotros» europeo. Ficha de cátedra, inédita. Clase universitaria del Seminario Reflexiones sobre la danza escénica en Argentina. Siglo XX, Buenos Aires: UBA, FFyL, Artes, 2011.
Tambutti, Susana. Segundo Momento. Danza: Trayectoria hacia el modernismo (1914-1945). Ficha de cátedra, inédita. Clase universitaria de Teoría General de la Danza, Buenos Aires: UBA, FFyL, Artes, 2016.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Licencia
Derechos de autor 2025 Eugenia Cadus

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.