Flying Frills: When Flamenco is All About Gestures, Machines, and Nymphs

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.12795/enclaves.2024.i04.04

Palabras clave:

Flamenco, Modernity, Avant-garde, Identities

Resumen

This paper re-evaluates the modernist significance of flamenco by focusing on Antonia Mercé, La Argentina, as a foundational yet overlooked figure in avant-garde dance. As well, it claims a common pattern of artistic and choreatic practices between Mercé and Isadora Duncan within avant-garde art and dances. Through the lens of Aby Warburg's Mnemosyne Atlas and critical theories from Agamben, Foucault, and Deleuze, it demonstrates how Mercé’s choreography embodies the lost gestures of Western modernity.

It is necessary to clarify, on the one hand, that there were different levels of impact and common influences between the avant-garde art and both dancers. On the other hand, the bidirectional transfer that went on amidst modern dance, and philosophy and feminism thought, which emerged in the West at the beginning of the 20th century with a liberating germ. In this context, the article argues that flamenco's marginalization in dance historiography stems from entrenched narratives that oppose folkloric expression to modernist innovation. By revisiting visual, historical, and philosophical sources, this study reclaims flamenco as a crucial mode of cultural and feminist resistance in the early 20th century.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Agamben, Giorgio. Mezzi senza fine. Note sulla politica. Turin: Bollati Boringhieri, 1996.

Amigot Leache, Patricia and Margot Pujal i Llombart. «Ariadna danza: lecturas feministas de Michel Foucault». Revista Athemea Digital, vol. 1, n.º 9, Spring 2006, pp. 100-130.

Aresti, Nerea. Médicos, donjuanes y mujeres modernas: los ideales de feminidad y masculinidad en el primer tercio del siglo XX. Bilbao: Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea, 2001.

Bergamín, José. «El arte poético de bailar: “la Argentina”». El Heraldo de Madrid, 20 Apr. 1933, p. 5.

Braude, Norma. «Edgar Degas and French Feminism, ca. 1880: “The Young Spartans”, the Brothel Monotypes, and the Bathers Revisited». The Art Bulletin, vol. 70, n.º 4, Dec. 1988, pp. 640-659.

Chamorro, Paloma, dir. «Imágenes. Artes Visuales – Maruja Mallo». Radio Nacional de España, 4 Aug. 1979. RTVE Play, https://www.rtve.es/play/videos/imagenes-artes-visuales/maruja-mallo/4995589/. Accessed 7 January 2025.

Deleuze, Gilles. La imagen-tiempo. Buenos Aires: Paidós, 2004.

Derrida, Jacques and Eva Meyer. «Architetture ove il desiderio può abitare». Domus, n.º 671, Apr. 1986, pp. 16-24. Reprinted in No escribo sin luz artificial, by Jacques Derrida, Valladolid: Cuatro ediciones, 1999, pp. 133-140.

Didi-Huberman, Georges. El Bailaor de soledades. Valencia: Pre-textos, 2008.

Didi-Huberman, Georges. «II Atlas, Portar el mundo entero de los sufrimientos». Atlas ¿Cómo llevar el mundo a cuestas? Madrid: Museo de Arte Contemporáneo Reina Sofía, 2010.

Duncan, Isadora. The dance of the future. Leipzig: Eugen Diederichs, 1903.

Escudero, María Carolina. «Disciplina y cuerpo: el ejemplo de la danza clásica». IV Jornadas de Jóvenes Investigadores. Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, 2007.

Flirt. Madrid, 20 Apr. 1922, Archivo Biblioteca Nacional de España.

Foucault, Michel. Surveiller et punir. Naissance de la prison. Paris: Gallimard, 1975.

García Hernández, Miguel Ángel. «Mister Le Corbusier». Le Corbusier y España, edited by Juan José Lahuerta, Barcelona: Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, 1997, pp. 39-82.

Gombrich, Ernst H. Aby Warburg, una biografía intelectual. Madrid: Alianza, 1992.

Gough, Kathleen M. «Between the Image and Anthropology: Theatrical Lessons from Aby Warburg’s “Nympha”». The Drama Review, vol. 56, n.º 3, 2012, pp. 122-126.

Lacan, Jacques. Conversation with Students. New Haven: Yale University, 24 Nov. 1975.

Machado, Antonio. Cancionero de Juan de Mairena. Prosas varias. Buenos Aires: Editorial Losada, 1943.

Magar, Ulla. «Danza y arte: del carnaval a la ideología de vanguardia». Lecture presented at the symposium La noche española. Flamenco, vanguardia y cultura popular, 2006.

McPhail, Elsie. «Imágenes y códigos de género», Comunicación y Sociedad, n.o 17, 2012, pp.99-129.

Molina, Rocío. Press note for Bosque Ardora, 2014. https://rociomolina.net/bosque-ardora-2/. Accessed 9 July 2025.

Murga Castro, Idoia. Poetas de cuerpo. La danza de la Edad de Plata. Madrid: Residencia de Estudiantes, 2017.

Navarro, Alicia. «¿Para qué sirve la revolución si no podemos bailar? La danza de la ninfa animalista». Yo somos otras: Prácticas de la subjetividad en la creación contemporánea, edited by Carmen Cortés Zaborras, Concepción Cortés Zulueta, and Javier Cuevas del Barrio, Granada: Editorial Universidad de Granada, 2021, pp. 221-242.

Nóvoa Santos, Roberto. La indigencia espiritual del sexo femenino (Las pruebas anatómicas, fisiológicas y psicológicas de la pobreza mental de la mujer, Su explicación biológica). Valencia: F. Sempere y Compañía, 1908.

Ozenfant, Amédée. «Feuilles Volantes». Cahiers D’Art, n.o 6, 1927, p. 8.

Picabia, Francis. 391, n.º 2, 1917.

Romero, Pedro G. «¿Puede el flamenco ser una danza moderna?». Taller d’Espectadors, Mercat de les Flors, 14 Mar. 2014.

Romero, Pedro G. «Vanguardistas de tabernas». Babelia, 13 Dec. 2016, El País, www.elpais.com/cultura/2016/12/13/babelia/1481646669_397035.html. Accessed 9 January 2025.

Sánchez, José A. La escena moderna. Manifiestos y textos sobre teatro de la época de las vanguardias. Madrid: Akal, 1999.

Valentine de Saint-Point. Manifesto della Donna futurista. Risposta a F. T. Marinetti. Milan: Governing Group of the Futurist Movement, 25 Mar. 1912.

Vargas, Mariela Silvana. «La vida después de la vida. El concepto de “Nachleben” en Benjamin y Warburg». Revista de Filosofía Thémata, n.o 49, Jan.-June 2014, pp. 317-331.

Descargas

Publicado

2024-07-24

Cómo citar

Navarro, Alicia. «Flying Frills: When Flamenco Is All About Gestures, Machines, and Nymphs». Enclaves. Revista De Literatura, Música Y Artes Escénicas, n.º 4, julio de 2024, pp. 51-73, doi:10.12795/enclaves.2024.i04.04.

Número

Sección

Monográfico

Categorías