La Argentina, Where? Fascination and Scopic Filiation in O senseï (2012) and Ôno-Sensation (2019)

Autores/as

  • Fernando López Rodríguez Investigador Asociado del Equipo "Danza, Gesto y Corporeidad". Laboratorio MUSIDANSE (Universidad Paris 8 - Saint Denis).

DOI:

https://doi.org/10.12795/enclaves.2024.i04.08

Palabras clave:

Antonia Mercé, Kazuo Ohno, Scopic Filiation, Gesture Transmission, Phenomenology, Contemporary Dance

Resumen

This article describes two contemporary choreographic pieces—O Senseï by Catherine Diverrès (2012) and Ôno-Sensation by Pauline Le Boulba (2019)1—that are inspired by Kazuo Ohno’s Admiring La Argentina (1977), itself a response to Antonia Merce’s flamenco legacy. The study introduces two original theoretical concepts: scopic filiation, which describes the affective and creative gaze of the spectator-turned-artist, and a floral theory of gesture transmission, which posits the migration of gesture as a transformative and embodied process. Methodologically, the article adopts a hybrid form of academic writing and «stream of consciousness», rooted in phenomenological and corporeal observation of dance through video documentation and archival materials. The article explores how admiration can become a fertile gesture of creation and how inherited gestures reappear—often transformed—across time and space.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Diverrès, Catherine. O Senseï. Press Dossier, 28 Dec. 2010. Compagnie Catherine Diverrès, http://www.compagnie-catherine-diverres.com/portfolio_page/o-sensei/. Accessed 17 November 2019.

Foster, Susan Leigh. «Coreografiando la Historia», 1995. Translated by Antonio Fernández Lera. Lecturas sobre danza y coreografía, edited by Isabel de Nevarán and Amparo Écija, Madrid: Artea, 2012, pp. 13-29.

Freud, Sigmund. Obras Completas, vol. XXIII. 1938. Buenos Aires: Amorrortu, 1976.

García Collado, Francisco José. Análisis del concepto de deseo en Platón, Freud y Lacan frente a la crisis del sujeto contemporáneo. Ph.D. thesis, Universitat de Barcelona, 2013. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/130921/FJGC_TESIS.pdf?sequence=1. Accessed 10 November 2020.

Husserl, Edmund. Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. México: FCE, 1997.

Lajo Pérez, Rosina. Léxico de arte. Madrid: Akal, 1990.

Lacan, Jacques. Séminaire XI: les quatre concepts fondamentaux de la psychanalyse. París: Editions du Seuil, 1973.

Laplanche, Jean and Jean-Bertrand Pontalis. Diccionario de psicoanálisis. Madrid: Paidós, 1996.

Le Boulba, Pauline. Les bords de l’oeuvre. Réceptions performées et critiques affectées en danse. Practice-based Ph.D. thesis, Dance Department, Université Paris VIII – Vincennes-Saint-Denis. Presented at Les Laboratoires d’Aubervilliers, 24–25 Oct. 2019. Unpublished text and video.

Lenclud, Gérard. «La tradition n’est plus ce qu’elle était… Sur les notions de tradition et de société traditionnelle en ethnologie». Terrain, n.o 9, 1987, pp. 110-123.

López Rodríguez, Fernando. «H2-Ohno: Auto-etnografía de un proceso creativo en danza». Acotaciones: revista de investigación teatral, n.º 43, 2019, pp. 257-275.

López Rodríguez, Fernando. «Gestos de ida y vuelta». Música oral del Sur, n.º 17, 2020, pp. 439-448.

Mansó, Carlos. La Argentina, fue Antonia Mercé. Buenos Aires: Ediciones Devenir, 1993.

Navarro García, José Luis. Historia del baile flamenco, vol. II. Sevilla: Signatura, 2009.

Pagès, Sylviane. Le butô en France, malentendus et fascination. Pantin: Centre National de la Danse, 2017.

DOCUMENTARY SOURCES

Divèrres, Catherine. O Sensei. Numeridanse, 2012, https://www.numeridanse.tv/videotheque-danse/o-sensei?s. Accessed 10 November 2020.

López Rodríguez, Fernando. ¿Funcionarios del Arte? Los tablaos flamencos en Madrid. Documentary film. Université Paris 8-Saint Denis, 2018.

Mercé, Antonia. Antonia Mercé La Argentina Performance at the Imperial Theatre, Tokyo, 1929. Performance program. Antonia Mercé Archive, Fundación Juan March Library, Madrid.

Mizohata, Toshio. Conference on the Creative Process of the Piece. Conference presentation. Tokyo: Spanish Embassy in Japan, 14 Feb. 2019.

Ohno, Kazuo. Admiring La Argentina. Performance documentation. 1977. Museo Reina Sofía, Madrid, and the Spanish Embassy in Japan, Tokyo.

Picq, Charles. La Argentina at Maison de la Danse de Lyon. Video. Numeridanse, 1986, https://www.numeridanse.tv/videotheque-danse/la-argentina?s. Accessed 17 November 2019.

Descargas

Publicado

2024-07-24

Cómo citar

López Rodríguez, Fernando. «La Argentina, Where? Fascination and Scopic Filiation in O Senseï (2012) and Ôno-Sensation (2019)». Enclaves. Revista De Literatura, Música Y Artes Escénicas, n.º 4, julio de 2024, pp. 129-48, doi:10.12795/enclaves.2024.i04.08.

Número

Sección

Monográfico

Categorías