Wrong and damned: the conquest of America from the work of Rafael Sánchez Ferlosio.
God, History and meaning
DOI:
https://doi.org/10.12795/araucaria.2022.i51.23Keywords:
1492, Reconquest, domination, violenceAbstract
Even before Spain in 1992 celebrated the 500th anniversary of the discovery of America, Ferlosio published in the press several critical texts on the conquest that were later collected in Esas Yndias equivocadas y malditas. Comentarios a la historia. Starting from here, I raise the questions of what history is and how it should be written, and essay an answer from Benjamin's critique of violence and Ferlosio's identification of History, God, domination and meaning, the foundation of expiatory morality and the principle of exchange of goods for values. I will develop the thesis, shared by Ferlosio, Dussel and Lomax, that 1492 was the pivotal year between the Reconquest of the Iberian Peninsula and the conquest of America, go back to the fusion of Christianity and the Roman Empire at Nicaea, present Ferlosio's characterisation of eschatological war, whose guarantor is God, I will trace the Stoic antecedents of the rage for dominance. I will end with Dussel to show how historical discourse can be critical (Benjamin), transitive (Ferlosio) and congenital with its object (Timaeus) in such a way that it frees itself from the logic of Meaning (Ferlosio) and does not have to cover its eyes to what it says (Carson).
Downloads
Metrics
References
Adorno, Th. y Horkheimer, M. (1997). Dialéctica de la Ilustración. Fragmentos filosóficos. Madrid: Trotta. Introducción y trad.: J. J. Sánchez.
Aristóteles (2000). Política. Manuela García Valdés (trad.) Madrid: Gredos.
Bakewell, P. J. (1995). Conquest after the conquest: the rise of Spanish domination, en Richard L. Kagan & Geoffrey Parker (eds.) America, en Spain, Europe, and the
Atlantic world, pp. 296-315, Cambridge.
Benjamin, W. (1940). Über den Begriff der Geschichte. Recuperado de: https://www.textlog.de/benjamin-begriff-geschichte.html
Benjamin, W. (2009). Obras Libro II vol. 2. Jorge Navarro (trad.). Madrid: Abada.
Benjamin, W. (2010). Obras, libro II vol. 1. Jorge Navarro (trad.). Madrid: Abada.
Carson, A. (2021). Norma Jeane Baker de Troya. Una versión de Helena de Eurípides. Jeanette L. Clariond (trad.) Vaso roto.
Cervantes, M. (1993). El celoso extremeño. Santander: Alerta.
Dussel, E. (1977). Filosofía ética latinoamericana. México: Edicol.
Dussel, E. (1994). 1492. El encubrimiento del otro. Hacia el origen del “mito de la modernidad”. La Paz: UMSA.
Eurípides (1998). Tragedias III. Alfonso Martínez (trad.) Madrid: Gredos.
Girard, R. (1975). La violencia y lo sagrado. J. González y M. Vuillemain (trad.). Caracas: Universidad Central de Venezuela.
Heráclito (2001). Fragmentos. En Los filósofos presocráticos. Conrado Eggers Lan (intr.) Madrid: Gredos.
Horkheimer, M. Crítica de la razón instrumental. Jacobo Muñoz (trad.) Madrid: Trotta.
Lomax, D. W. (2000). “La Reconquista” en Argutorio, año 3 nº 4, pp. 10-12. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=27449
Lucrecio (1985). De la naturaleza de las cosas. Agustín García Calvo (ed.). Madrid: Orbis.
Magris, C. (2007). El Danubio. Joaquín Jordá. Barcelona Anagrama.
Platón (1981). Eutifrón. En Diálogos. I. J. Calonge (trad.) Madrid: Gredos.
Platón. (1992). Timeo. En Diálogos VI. Francisco L. Lisi (trad.) Madrid: Gredos.
Rodríguez Alvarado, Mª del M. (1999). Temas de la cosmovisión ferlosiana: Esas Yndias equivocadas y malditas. En Manuel Ángel Vázquez Medel (ed.). La obra periodística y ensayística de Rafael Sánchez Ferlosio, pp. 17-28. Sevilla: Alfar.
Ruescas Juárez, J. A. (2016). El pensamiento crítico de Rafael Sánchez Ferlosio. Madrid: Biblioteca Nueva.
Sánchez Ferlosio, R. (1981). Cambio de vestidos, cambio de señores. El País, 26 de agosto. https://elpais.com/diario/1981/08/27/opinion/367711210_850215.html
Sánchez Ferlosio, R. (1983a). Cinco siglos de historia y desventura/1. El País, 12 de junio. https://elpais.com/diario/1983/06/13/opinion/424303215_850215.html
Sánchez Ferlosio, R. (1983b). Cinco siglos de historia y desventura/2. El País, 13 de junio. https://elpais.com/diario/1983/06/14/opinion/424389614_850215.html
Sánchez Ferlosio, R. (1984). La cultura, ese invento del gobierno. El País, 21 de noviembre. https://elpais.com/diario/1984/11/22/opinion/469926007_850215.html
Sánchez Ferlosio, R. (1985). Cuestión de colores. El País, 27 de septiembre. https://elpais.com/diario/1985/09/28/opinion/496706414_850215.html
Sánchez Ferlosio, R. (1986). El testimonio de Yarfoz. Madrid: Alianza.
Sánchez Ferlosio, R. (1988a). Totalitarismo diacrónico. El País, 3 de julio. https://elpais.com/diario/1988/07/04/cultura/583970402_850215.html
Sánchez Ferlosio, R. (1988b). La envidia del Imperio. El País, 5 de julio. https://elpais.com/diario/1988/07/06/cultura/584143204_850215.html
Sánchez Ferlosio, R. (1993). Vendrán más años malos y nos harán más ciegos. Barcelona: Destino.
Sánchez Ferlosio, R. (1994). Esas Yndias equivocadas y malditas. Comentarios a la historia. Barcelona: Destino.
Sánchez Ferlosio, R. (2000). El alma y la vergüenza. Barcelona: Destino.
Sánchez Ferlosio, R. (2008). God & Gun. Apuntes de polemología. Barcelona: Destino.
Sepúlveda, J. G. de (1941). Tratado sobre las justas causas de guerra contra los indios. México: FCE.
Weber, M. (2007). La política como vocación. Joaquín Abellán (trad.) Madrid: Biblioteca nueva.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las ediciones impresa y electrónica de esta Revista son editadas por el Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.Salvo indicación contraria, todos los contenidos de la edición electrónica se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución “Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional” . Puede consultar desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia. Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario.
Accepted 2022-09-04
Published 2022-11-17
- Abstract 330
- PDF (Español (España)) 140