Abstract
The article analyzes the representation of jealousy as a pathology in Mexican cinema of the Golden Age, focusing on the films Allá en el Rancho Grande, Él, La devoradora, El rebozo de Soledad, and Nosotros los pobres. In these films, jealousy is examined according to its medical classification within a context of madness and sexual repression. La devoradora, for its part, critiques the male figure through a femme fatale who manipulates men. Nosotros los pobres addresses jealousy within a framework of social inequality, idealizing poverty. The article also compares the protagonist of Él to Don Quixote and discusses the difference between normal and pathological jealousy, using cinema as a means to explore dynamics of power and control in relationships.
References
American Psychiatric Association. Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5.
Arlington VA: American Psychiatric Publishing, 2014.
Ayala Blanco, Jorge. La aventura del cine mexicano. Miradas en la oscuridad. México, D.F.: Universidad Nacional Autónoma de México, 2017.
Chávez, Valeria, Francisco Vergara, Daniela Rössle y Carolina Álanos. “¿Existen los Celos Normales? Trastorno Delirante Celotípico.” Psiquiatría y salud mental XXXV, 1/2 (2018): pp. 138–40.
Fernández Reyes, Álvaro. “Criminología del cine.” Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, n. 021 (2005): pp. 105–136.
García Riera, Emilio. Historia Documental del Cine Mexicano. 1 Ed. Mexico, D.F.: Instituto Mexicano de Cinematografía, 1993.
García Riera, Emilio. Breve historia del cine mexicano: Primer siglo, 1897-1997. México: Instituto Mexicano de Cinematografía; Mapa, 1998.
González Rubio, Javier y Hugo Lara Chávez. Cine antropológico mexicano. 1a ed. México, D.F.: Instituto Nacional de Antropología e Historia, 2009.
La Peña Martínez, Francisco de. Por un análisis antropológico del cine: Imaginarios fílmicos, cultura y subjetividad. Primera edición. México D.F.: Ediciones Navarra, 2014.
La Vega, Eduardo. “Buñuel y el cine español en el exilio mexicano.” FILMHISTORIA Online 10, 1-2 (2000): pp. 71–91.
La Vega Alfaro, Eduardo de. “Enfermedades mentales y manicomios en el cine mexicano (1917-1982).” Vínculos. Sociología, análisis y opinión, 5, no. 9 (2024): pp. 139–161.
Mañez Arocas, Constantino y Vicente Ramon Cabedo Garcia. “La enfermedad de los celos en el cine.” Revista de Medicina y Cine 18, no. 2 (2022): pp. 133–143.
Marina Díaz López. “El folclore invade en imaginario de la ciudad: determinaciones regionales en el cine mexicano de los treinta.” Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen, no. 41 (2002): pp. 10–31.
Martínez Carril, M. Luis Bunuel. Montevideo: Cinematica Uruguaya, 1984.
Martínez Zalce, Graciela, Will Straw y Susana Vargas Cervantes. Aprehendiendo al delincuente: Crimen y medios en América del Norte. Con la asistencia de Astrid Velasco Montante. 1. ed. México D.F., Montreal Quebec: Universidad Nacional Autónoma de México Centro de Investigaciones sobre América del Norte; McGill University Media@McGill, 2011.
Medina Delgadillo, José de Jesús. “El realismo mexicano en el cine de Alejandro Galindo y “Una familia de tantas”,” Universidad Autónoma de San Luis Potosí, 2015.
Poyato Sánchez, Pedro. “El cine de Buñuel: Fotografías que se suceden vermicularmente: Análisis textual de "Un perro andaluz", "Él", "Viridiana" y Ese oscuro objeto del deseo".” Facultad de Ciencias de la Información, Universidad Complutense de Madrid, 26 de mayo de 1995.
Ramírez, Juan Antonio. “Buñuel y Dalí en la estación surrealista.” Cuadernos Hispanoamericanos, no. 603 (2000): pp. 7–12.
Reyes, Aurelio de los. Medio siglo de cine mexicano (1896-1947). Linterna mágica 10. México, D.F.: Trillas, 1987.
Siboney Obscura Gutiérrez. “La construcción del imaginario sobre la pobreza en el cine mexicano.”
Silvana Flores. “La invención iconográfica. Identidades regionales y nación en el cine mexicano de la Edad de Oro by Maricruz Castro Ricalde (review).” Revista de Estudios Hispánicos 58, no. 1 (2024): pp. 300–302.
Tuñón, Julia. Mujeres de luz y sombra en el cine mexicano: La construcción de una imagen (1939-1952). 1. ed. México D.F.: Colegio de México; Instituto Mexicano de Cinematografía, 1998.