Barcelona, 1942. Reconstruction and narration of the new German architecture
DOI:
https://doi.org/10.12795/TEMPORANEA.2023.04.03Keywords:
Exhibition, Architecture, Neue Deutsche Baukunst, II Congreso de la Federación de Urbanismo y ViviendaAbstract
At the beginning of the 1940s, Spain faces a period of recomposition that swings between
isolation and a glimpse at other fascist experiences. The Falangist revolution, which was to
give birth to a new model of society, would also reach art, because new politics meant new
architecture. A redefinition of the stylistic corpus would involve not only the network of new
national institutions, but also those coming from Europe. Parallel to the course of the Second
World War, Germany had embarked on an architectural tour around several European capitals
to demonstrate the Third Reich’s constructive and organisational power and influence in the
ever-changing geopolitical arena. It was a cultural revision of the German Weltanschauung in the
form of one of the most ambitious architectural displays of Nazi propaganda. It was expected to
visit Spain in 1942.
After its stop in Madrid, the Neue Deutsche Baukunst exhibition arrived in Barcelona, where it
quickly became a social event. The present article provides new references to document the
magnitude of the event and it reconstructs the scenario that took place inside the Palacio de Arte
Moderno de la Ciudadela, as well as the movements set in motion by the Spanish authorities. A
historiography episode that shooks the post-war Catalan panorama and whose reception, even
outside the central area of influence of the Dirección General de Arquitectura and the Falangist
theories, reveals the admiration and political distrust that the powerful Germany aroused in the
local context.
Downloads
References
ÁLVAREZ CASADO, Ana Isabel. Bibliografía artística del franquismo: publicaciones periódicas 1936-1948. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid, 2002. Disponible en: https://eprints.ucm.es/id/eprint/2354/ [consulta: 23 de junio, 2020].
BASSEGODA, Buenaventura. La nueva arquitectura alemana. En: Destino. 1942, n.º 276, p. 7.
BONATZ, Paul. Tradición y modernismo: conferencia del Profesor Bonatz en Madrid (15 de junio de 1943). En: Revista Nacional de Arquitectura. 1943, n.º 23, pp. 390-397.
BONATZ, Paul. Sobre la construcción de puentes: 2.a conferencia leida por el Profesor Bonatz en la Academia de Bellas Artes de San Fernando. En: Revista Nacional de Arquitectura. 1943, n.º 23, pp. 398-400.
BRUNET, Manuel. Arquitectura política. En: Destino. 1942, n.º 278, p. 7.
CAPDEVILA, Mireia; VILANOVA, Francesc. Nazis a Barcelona: l’esplendor feixista de postguerra (1939-1945). Barcelona: L’Avenç, 2017.
DE LA SOTA, Alejandro. La arquitectura y el paisaje. En: Revista Nacional de Arquitectura. 1952, n.º 128, pp. 34-48.
DOMÈNECH, Lluís. Arquitectura de siempre. Los años 40 en España. Barcelona: Tusquets, 1978.
DÜWEL, Jörn; GUTSCHOW, Niels. Baukunst und Nationalsozialismus. Demonstration von Macht in Europa 1940-1943. Berlín: DOM Publishers, 2015.
GARCÍA GONZÁLEZ, María Cristina. César Cort (1893-1978) y la cultura urbanística de su tiempo. Madrid: Abada Editores, 2018.
GONZALEZ, Angelica. Edgar Guzmanruiz. Germania: le fantme d’un héritage inconfortable. En: Marges (en ligne). 2015, n.o 20. Disponible en: https://journals.openedition.org/marges/988#quotation [consulta: 12 de mayo, 2020]. DOI: https://doi.org/10.4000/marges.988.
GRANELL, Enric. El papel de las asociaciones, sindicatos y colegios profesionales de arquitectos en la cultura arquitectónica catalana 1874-1977. Tesis Doctoral. Universitat Politècnica de Catalunya, 2016. Disponible en: https://upcommons.upc.edu/handle/2117/96404 [consulta: 2 de marzo, 2020].
LÓPEZ DÍAZ, J. La vivienda social en Madrid, 1939-1959. En: Espacio, Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte. 2002, t. 15, pp. 297-338. Disponible en: https://revistas.uned.es/index.php/ETFVII/article/view/2401 [consulta: 26 de abril, 2020]. DOI: https://doi.org/10.5944/etfvii.15.2002.2401.
MILLER LANE, Barbara. Arquitectura nazi. En: ELSEN, Albert E.; MILLER LANE, Barbara; VON MOOS, Stanislaus; SUST, Xavier (eds.). La Arquitectura como símbolo de Poder. Barcelona: Tusquets, 1975, pp. 71-114.
MONREAL TEJADA, Luis. Una nueva interpretación del clasicismo. En: Solidaridad Nacional. 21 de octubre, 1942, p. 5.
RUHL, Klaus-Jörg. Franco, Falange y “Tercer Reich”: España en la Segunda Guerra Mundial. Madrid: Akal, 1986.
SPEER, Albert. Neue Deutsche Baukunst - La Nueva Arquitectura Alemana. Berlín: Volk und Reich Verlag, 1941.
SPEER, Albert. Memorias. SABRIDO, Ángel (trad.). Barcelona: Acantilado, 2015 [2001].
SUDJIC, Deyan. La arquitectura del poder: cómo los ricos y los poderosos dan forma a nuestro mundo. FERRER MARRADES, Isabel (trad.). Barcelona: Editorial Ariel, 2015 [2007].
UREÑA, Gabriel. Arquitectura y urbanística civil y militar en el período de la autarquía (1936-1945): análisis, cronología y textos. Madrid: Ediciones Istmo, 1979.
VILANOVA I VILA-ABADAL, Francesc. Bajo el signo de la esvástica. La Exposición de Arquitectura Moderna alemana en España (1942). En: Diacronie: Studi di Storia Contemporanea (online). 2014, n.º 18, 2, documento 15. Disponible en: https://journals.openedition.org/diacronie/1521 [consulta: 7 de mayo, 2020]. DOI: https://doi.org/10.4000/diacronie.1521.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Carlos Navas Catalá
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Abstract 228
- temporanea_20230403 (Español (España)) 78