Italo Calvino and Aldo Rossi in dialogue. Representations of the monument in the city
DOI:
https://doi.org/10.12795/TEMPORANEA.2021.02.04Keywords:
Aldo Rossi, Italo Calvino, Monument, Memory, FunctionalismAbstract
This paper examines the relations between the fictitious world of Italo Calvino and the architectural projects of Aldo Rossi in the urban context of the Italian Retreat after the crisis of the Modern Movement. Like Rossi, Calvino wants to participate in the debates of his cultural and architectural environment, even if it is not a literary or philosophical debate; the Italian writer wants to reshape the urban structure as a key factor in the construction of societies and their dwellings in the cities, in the same way that Rossi was doing at that time. Criticizing the functional city, we consider that both the architect and the writer endow the concept of monumentality of great importance in their thoughts. Our main purpose is to examine how, from their concepts about the typology of the monument, it can be stablished an interartistic relation for the comprehension of their texts. At the same time, we analyse how the reading of Calvino’s texts allows us to interpret them through Rossi’s ideas and how the Italian writer represents these ideas on his novels, tales, and literary essays.
Downloads
References
BANHAM, Reyner. Neoliberty. The Italian Retreat from Modern Architecture. En: The Architectural Review. 1959, n.º 125, pp. 230-235.
BOLONGARO, Eugenio. Chapter 2. Italo Calvino: From Neo-Realismo to the Fantastic. En:
BOLONGARO, Eugenio. Italo Calvino and the Compass of Literature. Toronto: University of Toronto Press, 2003, pp. 47-80. https://doi.org/10.3138/9781442676343
CALVINO, Italo. Colección de arena. Madrid: Siruela, 2015.
CALVINO, Italo. Marcovaldo. Madrid: Siruela, 2015.
CALVINO, Italo. Seis propuestas para el próximo milenio. Madrid: Siruela, 2010.
CALVINO, Italo. Punto y aparte. Barcelona: Tusquets, 1995.
CALVINO, Italo. Las ciudades invisibles. Barcelona: Minotauro, 1988.
CALVINO, Italo. La especulación inmobiliaria. La jornada del escrutador. La nube de “smog”. Madrid: Alianza Editorial, 1974.
CALVINO, Italo. Opinioni sulla XII Triennale. En: Casabella-Continuità. 1960, n.º 243, p. 47.
CALVO, María José. Italo Calvino. Madrid: Editorial Síntesis, 2003.
COBETA, Íñigo; MONEO, Belén; MUÑOZ, Marta. Anuario ETSAM 2017|18. Madrid: Fundación General UPM, 2019.
CONTESSI, Gianni. Architetti-pittori e pittori-architetti. Da Giotto all’età contemporanea. Bari: Edizioni Dedalo, 1985.
EISENMAN, Peter. Diez edificios canónicos 1950-2000. Barcelona: Gustavo Gili, 2015.
FERLENGA, Alberto. Invisible Profundities. En: BARENGHI, Mario; CANOVA, Gianni; FALCETTO, Bruno (eds.). La visione dell’invisibile. Saggi e materiali sur Le città invisibili di Italo Calvino. Milano: Mondadori, 2002, pp. 140-148.
GHIRARDO, Diane Y. F. Aldo Rossi and the Spirit of Architecture. New Haven: Yale University Press, 2019.
GIORDANO, Chiara. El invisible hilo de Raissa: deseo utópico y conflicto urbano en Le città invisibili de Italo Calvino. En: Cuadernos de Filología Italiana. 2019, n.º 26, pp. 285-300. https://doi.org/10.5209/cfit.61590
LAZTRA, Carolina. Representaciones de la ciudad análoga. Una revisión metodológica para los estudios culturales urbanos. En: Inmediaciones de la comunicación 2017, vol. 12, n.º 1, pp. 91-105. https://doi.org/10.18861/ic.2017.12.1.2667
MALLGRAVE, Harry Francis. Modern Architectural Theory. A Historical Survey, 1673-1968. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. https://doi.org/10.1017/CBO9780511497728
MANN, Thomas. La muerte en Venecia. Barcelona: Navona, 2015.
MODENA, Letizia. Italo Calvino’s Architecture of Lightness: The Utopian Imagination in An Age of Urban Crisis. New York: Routledge, 2011. https://doi.org/10.4324/9780203817643
MONEO, Rafael. Inquietud teórica y estrategia proyectual en la obra de ocho arquitectos contemporáneos. Barcelona: Actar, 2004.
MONEO, Rafael. La idea de arquitectura en Rossi y el cementerio de Módena. En: FERLENGA, Alberto (ed.). Aldo Rossi. Barcelona: Ediciones del Serbal, 1992, pp. 35-57.
MOURE PAZOS, Iván. Le Città Invisibili de Italo Calvino en el contexto de la arquitectura visionaria italiana de los 60/70: Archizoom y Superstudio. En: De Arte. Revista de Historia del Arte. 2014, n.º 13, pp. 287-294. https://doi.org/10.18002/da.v0i13.944
PORTOGHESI, Paolo. Proyectos recientes de Aldo Rossi. En: FERLENGA, Alberto (ed.). Aldo Rossi. Barcelona: Ediciones del Serbal, 1992, pp. 97-103.
RICCHI, Daria. Writing Architecture in Modern Italy. Narratives, Historiography and Myths. Abingdon, Oxon; New York, NY: Routledge, 2021. https://doi.org/10.4324/9781003001270
RODRÍGUEZ-FERNÁNDEZ, Carlos; FERNÁNDEZ-RAGA, Sagrario; RAMÓN-CUETO, Gemma. Las ciudades y la memoria. Mecanismos de experimentación plástica en paisajes patrimoniales. En: GARCÍA ESCUDERO, Daniel; BARDÍ I MILÀ, Berta (eds.). VII Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA’19). Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid, 14 y 15 de noviembre de 2019: libro de actas. Barcelona: UPC IDP; GILDA, 2019, pp. 374-385. https://doi.org/10.5821/jida.2019.8345
ROSSI, Aldo. La arquitectura de la ciudad. Barcelona: Gustavo Gili, 2015.
ROSSI, Aldo. Il concetto di tradizione nella architettura neoclassica milanese. En: ROSSI, Aldo. Scritti scelti sull’architettura e la città 1956-1972. Macerata: Quodlibet, 2012, pp. 3-23.
SAINZ GUTIÉRREZ, Victoriano. La cultura urbana de la posmodernidad. Aldo Rossi y su contexto. Sevilla: Ediciones Alfar, 1999.
SAVI, Vittorio. Fortuna de Aldo Rossi. En: 2c Construcción de la Ciudad. 1975, n.º 5, pp. 6-11.
SHERER, Daniel. Aldo Rossi: The Architecture and Art of the Analogous City. En: Catálogo exposición Aldo Rossi: The Architecture and Art of the Analogous City. Princeton University School of Architecture, 2018.
TSCHUMI, Bernard. Introduction. En: KIPNIS, Jeffrey; LEESER, Thomas (eds.). Chora L Works: Jacques Derrida and Peter Eisenman. New York: Monacelli Press, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
- Abstract 415
- PDF (Español (España)) 228