Press, power and andalusian autonomy: the case of the Andalusian Regional Assembly (1933)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/RiCH.2022.i18.02

Keywords:

Press and power, Andalusian autonomy, regionalism, Andalusia

Abstract

This research aims to examine whether the studied press intends to determine, influence, guide or direct the public debate in the face of a novel and unique political situation in the History of Andalusia and, with this, mark the political action of power and, secondly, If so, identify the strategies or tools used to achieve those ends. This article focuses its research object on the press published in Andalusia between 1931 and 1934, which includes both local and general headlines. In total, 35 newspapers have been analyzed, chosen under the criteria of covering the entire ideological spectrum -from the conservatives- to the extreme left, including the Andalusian nationalist/regionalist press- as well as, in the case of the local press, the eight provinces that make up the Andalusian region. It is confirmed that the written press played a prominent role in outlining a position against the Andalusian autonomy process during the Second Republic. In the case at hand, the interests of each approach were reflected in all the numbers and they used different strategies, both delaying and dynamic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Manuel Hijano del Río, Universidad de Málaga

Profesor Titular de Universidad del Area de Teoría e Historia de la Educación

References

BEN-AMI, S. (1990). Los orígenes de la Segunda República; anatomía de una transición. Alianza.

BOYD, C. P. (2000). Historia patria. Política, Historia e identidad nacional en España, 1875-1975. Pomares.

BRAOJOS, A. (1985). “El regionalismo autonomista andaluz en la prensa sevillana (1900 1936). (Notas sobre un proyecto de investigación)”, en Nacionalismos y regionalismo en España, Diputación de Córdoba, pp. 95-103.

CASTELLS, M. (2009). Comunicación y Poder. Alianza.

CATAÑO, E. (2016). El complot de Tablada en la prensa de 1931. Centro de Estudios Andaluces.

CHECA, A. (1998). Prensa y partidos políticos en la II República, USAL.

CHECA, A. (1991). Historia de la prensa andaluza. Fundación Blas Infante.

CHECA, A.; ESPEJO, C.; LANGA, C.; VÁZQUEZ, M. (Coords.) (2007). La comunicación durante la Segunda República y la Guerra Civil, Fragua.

CHOMSKY, N. (2016). ¿Quién domina el mundo? Penguin Random House.

CRUZ, S. (2017). Andalucía en el laberinto español. Historia del proceso autonómico andaluz. Centro de Estudios Andaluces.

DEL CASTILLO, C. (2018). “¿Quién controla los medios? No quieren que lo sepas, pero hay formas de rastrearlo”, en Público, 31/1/2018. Versión digital.

DIAZ, J. y RUIZ, M. (1991), El proceso autonómico de Andalucía durante la II República, Fundación Blas Infante.

GARGUREVICH, J. (1982). Géneros Periodísticos. Belén

GOMBRICH, E. H. (1999). Breve historia del mundo. Península.

GONZALEZ, E. (y otros) (2003). La Segunda República Española. Pasado y Presente.

GONZÁLEZ, J. (2019). Medios de comunicación. ¿Al servicio de quién? Icaria.

GONZÁLEZ, S. (2010). “Reflexiones teórico-metodológicas para caracterizar al discurso de la prensa escrita como un discurso político”. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 208 (52), pp. 97-112. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2010.208.25936

HIJANO, M., y RUIZ, M. (1995). El Ideal Andaluz en la II República. La Asamblea Regional Andaluza de 1933, Fundación Blas Infante

HIJANO, M. y RUIZ, M. (2001). Documentos para la historia de la autonomía andaluza (1882-1982). Sarriá.

HIJANO, M., PONCE, J. y RUIZ, M. (1996). “Frente Popular y recuperación del impulso autonómico. Sevilla, 1936”, en Actas del VII Congreso sobre el Andalucismo Histórico. Fundación Blas Infante, pp. 313-327.

JUSTE, R. (2020). La nueva clase dominante. Arpa.

KOROLEVA, A. (2019). The symbolic communication of historical andalucism at the beginning of the Spanish Civil War. Istoriya, 10(2). https://doi.org/10.18254/S207987840002602-1

LACOMBA, J. A. (1988), Regionalismo y autonomía en la Andalucía contemporánea (1835-1936), Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Granada.

MARTIN, G. (1998). Géneros periodísticos: reportaje-crónica-artículo (análisis diferencial). Paraninfo.

MARTÍNEZ, J.L. (2001). Curso general de redacción periodística: lenguaje, estilos y géneros periodísticos en prensa, radio, TV y cine. Paraninfo-Thomson Learnings.

MARTÍNEZ, C. (2018). Libertad secuestrada. La censura de prensa en la Segunda República. Última Línea.

ORTIZ, J. L. (1979), Blas Infante. Vida y muerte de un hombre andaluz.Fernández Narbona; (Reed). Fundación Blas Infante, 1999.

PAYNE, S. G., (1995). La primera democracia española. La Segunda República. Paidós.

PEÑARANDA, R. (2000). Géneros periodísticos: ¿Qué son y para qué sirven? Sala de Prensa (26). https://bit.ly/36Ct8XF

REIG, R. (2011). Los dueños del periodismo. Gedisa.

REIG, R. (2015). Crisis del sistema, crisis del periodismo. Gedisa.

REIG, R. (2020). Evolución, Historia y Comunicación en un mundo digital (Discurso hipotético). Anthropos.

RITZER, G. (1993). Teoría sociológica contemporánea, McGraw-Hill/Interamericana.

RUIZ, M. (2007). “Prensa, republicanismo y Andalucismo Histórico. La socialización de El Ideal Andaluz” en Actas del VIII Congreso de la Asociación de Historiadores de la Comunicación: “República y republicanismo en la comunicación”, Universidad/AHC, 2006 (formato CD); también en: CHECA, A.; ESPEJO, C.; LANGA, C.; VÁZQUEZ, M. (Coords.). La comunicación durante la Segunda República y la Guerra Civil. Fragua, pp. 289-300.

RUIZ ROMERO, M. (2011). Inventario bibliográfico sobre Historia de la Comunicación Social en Andalucía, Centro de Estudios Andaluces. En https://www.centrodeestudiosandaluces.es/publicaciones/inventario-bibliografico-sobre-historia-de-la-comunicacion-social-en-andalucia

RUIZ, M. (2018). El bulo sobre el Complot de Tablada. República, Blas Infante y Andalucía Libre. Almenara.

SABINE, G. (1973). Historia de la teoría política, FCE.

SANTAMARIA, L. (1994). Estado actual de la investigación sobre la teoría de los géneros periodísticos. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, (1), 37. https://bit.ly/2KUz0TF

SINOVA, J. (2006). La Prensa en la Segunda República Española. Historia de una libertad frustrada, Destino.

TEUN, A. (1990), La noticia como discurso. Comprensión, estructura y producción de la información, Paidós.

VERGARA, J. (2016). “La bandera de Andalucía en la prensa histórica. Algunas apariciones significativas tras su adopción en 1932”, Banderas. Boletín de la Sociedad Española de Vexilología, Sociedad Española de Vexilología, Madrid, pp. 19-37.

WEBB, A. (2021). Los nuevos gigantes, Península.

WEBER, M. (2014). Economía y sociedad, FCE.

Published

2022-06-27

How to Cite

Hijano del Río, M., & Ruiz Romero, M. (2022). Press, power and andalusian autonomy: the case of the Andalusian Regional Assembly (1933). RIHC. Revista Internacional De Historia De La Comunicación, (18), 15–32. https://doi.org/10.12795/RiCH.2022.i18.02
Received 2022-01-20
Accepted 2022-05-04
Published 2022-06-27
Views
  • Abstract 193
  • PDF (Español (España)) 171