The Development of the Auction of the Personal Property of Isabella I of Castile
DOI:
https://doi.org/10.12795/hid.2019.i46.08Keywords:
Auction, Isabella I of Castile, Ferdinand II of Aragon, Juan Velázquez, Sancho de ParedesAbstract
Few days before her death, Isabel I of Castile made her last will and testament, in which she ordered the executors, headed by her husband, to sell all her goods in order to pay back her debts. Even though the queen determined that the deadline should be within the period of a calendar year, the fact is that the liquidation process extended during a much longer time. In this work we offer the sequence of the different phases, reflected in the documents that were issued by Fernando the Catholic to formalize the auction, which are conserved in the Archivo General de Simancas.
Downloads
References
Calderón Ortega, José Manuel (2001), Felipe el Hermoso, Madrid.
Clemencín, Diego (2004), Elogio de la reina católica doña Isabel, Granada.
Domínguez Casas, Rafael (1993), Arte y etiqueta de los Reyes Católicos. Artistas, residencias, jardines y bosques, Madrid.
Fernández, Luis (1980), “El hogar donde Iñigo de Loyola se hizo hombre”, Archivum Historicum Societatis Iesu 49, 21-94.
Fernández, Luis (1981), Los años juveniles de Íñigo de Loyola: su formación en Castilla, Valladolid.
González Marrero, María del Cristo (2005), La casa de Isabel la Católica. Espacios domésticos y vida cotidiana, Ávila.
Ladero Quesada, Miguel Ángel (1998), “La Casa Real en la Baja Edad Media”, Historia, Instituciones, Documentos 25, pp. 327-350.
Ladero Quesada, Miguel Ángel (2016), Los últimos años de Fernando el Católico (1505-1517), Madrid.
Ladero Quesada, Miguel Ángel (2017), Francisco de Vargas, tesorero real: un testimonio sobre los últimos años de Fernando el Católico 1506-1517, Madrid.
Martín Barba, José Julio (2018), “Identificación de un libro propiedad de Isabel la Católica: el Smaragdo de la catedral de Córdoba”, De medio Aevo, 12, pp. 13-46.
Pérez Álvarez, Víctor (2013), “Mechanical clocks in the medieval Castilian royal court”, Antiquarian Horology, 34, pp. 489-502.
Pérez Álvarez, Víctor (2015), “From Burgundy to Castile. Retracing and reconstructing a fifteenth-century golden clock”, Antiquarian Horology, 36, pp. 249-254.
Rodríguez Villa, Antonio (1909), “Un cedulario del Rey Católico (1508-09)”: Boletín de la Real Academia de la Historia 54, pp. 373-412; 518-525; 55, pp. 137-272; 325-352; 369-402.
Ruiz García, Elisa (2004), Los libros de Isabel la Católica: arqueología de un patrimonio escrito, Madrid.
Ruiz García, Elisa (2005), “Entre la realidad y el mito. Los auténticos libros de Isabel la Católica” en: Checa, Fernando; García, Bernardo (eds.), El arte en la Corte de los Reyes Católicos. Rutas artísticas a principios de la Edad Moderna, Madrid, pp. 355-371.
Rumeu de Armas, Antonio (1974), Itinerario de los Reyes Católicos. 1474-1516, Madrid.
Sánchez Cantón, Francisco Javier (1930), “El retablo de la reina Católica”, Archivo Español de Arte y Arqueología 6, pp. 97-133.
Sánchez Cantón, Francisco Javier (1950), Libros, tapices y cuadros que coleccionó Isabel la Católica, Madrid.
Suárez Fernández, Luis (1990), Los Reyes Católicos. El camino hacia Europa, Madrid.
Sevilla González, María del Carmen (2016), “Las nupcias de Catalina de Aragón. Aspectos jurídicos, políticos y diplomáticos”, Anuario de Historia del Derecho Español, 86, pp. 657-726.
Testamento y codicilo de la reina Isabel la Católica (12 de octubre y 23 de noviembre de 1504) (2013), Madrid.
Torre, Antonio de la (1974), Testamentaría de Isabel la Católica, Barcelona.
Zalama, Miguel Ángel (2005a), “Fernando el Católico y las artes: pinturas y tapices”, Revista de Estudios Colombinos 11, pp. 7-28.
Zalama, Miguel Ángel (2005b), “Isabel la Católica y las joyas. La custodia de la catedral de Toledo” en: Checa Cremades, Fernando (ed.), El arte en la Corte de los Reyes Católicos. Rutas artísticas a principios de la Edad Moderna, Madrid, pp. 331-353.
Zalama, Miguel Ángel (2006a), “Valoración y usos de las artes. Colón y las joyas de Isabel la Católica” en: Checa Cremades, Fernando (dir.), La materia de los sueños. Cristóbal Colón, Valladolid, pp. 49-59.
Zalama, Miguel Ángel (2006b), “La corona y el collar de Isabel la Católica y la financiación del primer viaje de Colón” en: Varela Marcos, Jesús; León Guerrero, Mª Monserrat (eds.), Cristóbal Colón, su tiempo y sus reflejos (Actas del Congreso Internacional V Centenario de la muerte del Almirante en Valladolid), Valladolid, pp. 303-317.
Zalama, Miguel Ángel (2006c), “Felipe I el Hermoso y las Artes” en Zalama, Miguel Ángel; Vandenbroeck, Paul, Felipe I el Hermoso. La belleza y la locura, Madrid, pp. 17-50.
Zalama, Miguel Ángel (2008), “La infructuosa venta en almoneda de las pinturas de Isabel la Católica”, BSAA arte 74, pp. 45-66.
Zalama, Miguel Ángel (2010), Juana I. Arte, poder y cultura en torno a una reina que no gobernó, Madrid.
Zalama, Miguel Ángel (2014), “Tapices donados por los Reyes Católicos a la Capilla Real de Granada”, Archivo Español de Arte 87, 1-14.
Zurita, Jerónimo (1580), Los cinco libros postreros de la historia del rey don Hernando el Cathólico, de las empresas y ligas de Italia, Zaragoza.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Historia. Instituciones. Documentos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors publishing in this journal accept the following conditions:
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a license of use and distribution "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International". You can consult the informative version and the legal text of the licence here. This must be expressly stated in this way when necessary.
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-12-03
Published 2019-12-03
- Abstract 256
- PDF (Español (España)) 199
- HTML (Español (España)) 4