The art as savior. Reflections on the aesthetic annotations of the Black Notebooks

Main Article Content

Rodnie Gabriel Galeano Rosa
https://orcid.org/0000-0003-0426-1307

Abstract

This study analyzes the annotations related to art and aesthetics of the German philosopher Martin Heidegger from the notes and reflections of his Black Notebooks (Schwartze Hefte). The concern for inquiring and thinking about the work of art occupies a very relevant dimension in the philosophical life of the Meßkirch thinker, probably due to his interest in finding a way of thinking or knowing that would critically question our dying modernity or, perhaps, to find a knowledge that escaped the power and influence of modern technique and contributed in an original way to the glimpse of the truth.


There are not many annotations related to art and beauty contained in the Black Notebooks, however, they are very important for the understanding of many art phenomena of our time.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Galeano Rosa, R. G. (2023). The art as savior. Reflections on the aesthetic annotations of the Black Notebooks. Differenz. Revista Internacional De Estudios Heideggerianos Y Sus Derivas contemporáneas, (9), 37–55. https://doi.org/10.12795/Differenz.2023.i09.02
Section
Estudios
Author Biography

Rodnie Gabriel Galeano Rosa, Universidad de Granada

Doctor en filosofía por la Universidad de Granada, Máster en Filosofía y Cultura Moderna por la Universidad de Sevilla, Licenciado en Filosofía por la Universidad Nacional Autónoma de Honduras.

Views
  • Abstract 121
  • PDF (Español (España)) 63

References

Di Cesare, D. Heidegger y los judíos. Los Cuadernos negros. Tr. F. Amella Vela. Barcelona: Gedisa, 2017.

Gadamer, H.-G. Los caminos de Heidegger. Tr. A. Ackerman Pilari. Barcelona: Herder, 2017.

Heidegger, M. Anotaciones I- V (Cuadernos negros 1942-1948). Tr. A. Ciria. Madrid: Trotta, 2022.

Heidegger, M. El origen de la obra de arte. Tr. A. Leyte y H. Cortés. Madrid: La oficina, 2016.

Heidegger, M. Escritos sobre la Universidad alemana: La autoafirmación de la Universidad alemana, El Rectorado, 1933-1934. Tr. R. Rodríguez. Madrid: Técnos, 2009.

Heidegger, M. “La proveniencia del arte y la determinación del pensar”. Tr. I. Borges-Duarte. Er: Revista de filosofía, 15, 1993, pp. 171-187.

Heidegger, M. La pregunta por la técnica. Tr. J. Adrián. Barcelona: Herder, 2021.

Heidegger, M. Reflexiones II-VI (Cuadernos negros 1931-1938). Tr. A. Ciria. Madrid: Trotta, 2015.

Heidegger, M. Reflexiones VII-XI (Cuadernos negros 1938-1939). Tr. A. Ciria. Madrid: Trotta, 2017.

Heidegger, M. Reflexiones XII-XV (Cuadernos negros 1939-1941). Tr. A. Ciria. Madrid: Trotta, 2019.

Heidegger, M.; Heidegger, F. Correspondencia 1930-1949. Tr. R. Gabás. Barcelona: Herder, 2018.

Herder, R. La correspondencia de Martin Heidegger, testimonio de su giro político. Barcelona: Reial Acadèmia Europea de Doctors, 2020.

Hermann, F.-W. von; Alfieri, F. Martin Heidegger. La verdad sobre los Cuadernos negros. Granada: Comares, 2020.

Levinas, E. Bewunderung und Enttauschung. Pfullingen: Neske, 1988.

Trawny, P. Heidegger y el mito de la conspiración mundial de los judíos. Tr. R. Gabás. Barcelona: Herder, 2015.

Vattimo, G. El fin de la modernidad. Nihilismo y hermenéutica en la cultura posmoderna. Tr. A. Bixío. Barcelona: Gedisa, 2019.