CLIL + ICT

A proposal for addressing diversity in secondary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/cauce.v46i1.24409

Abstract

In this paper, research has been carried out to evaluate an experience based on the active methodology called CLIL (Content and Language Integrated Learning) used for English language teaching. In this experience, 3rd ESO students with different initial levels of linguistic competence have participated. Therefore, five different learning itineraries have been designed on Genially and Google classroom to personalize learning. The four participating groups are divided into two motivated groups (control and experimental) and two unmotivated groups (control and experimental). To evaluate the experience, four skills are considered: oral expression, written expression, visual-spatial and logical-mathematical, which are evaluated throughout the three evaluations into which the school year is divided. Using these data, an inferential statistical study was carried out using the JASP program. As a result, an increase in the average results is observed for all the groups, with equivalent dispersions. Furthermore, a significant change is evidenced in the experimental groups, in all skills in the case of the motivated group, and in oral and written expression in the case of the unmotivated group. In conclusion, the CLIL didactic proposal with ICT tools seems to have a positive influence on English learning.

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Author Biographies

Eva GARCIA-BELTRAN, Universidad a Distancia de Madrid

Doctora en Educación, Máster en Educación Superior y en Educación Secundaria, Licenciada en Administración y Dirección de Empresas. Cuenta con amplia experiencia docente y de gestión académica. Experta en metodologías activas, tecnologías de la educación e instrumentos para la innovación educativa. Cuenta con 12 años de experiencia en el mundo universitario, tanto desde la perspectiva de gestión académica como la de docente, siendo experta en e-learning. Sus principales líneas de investigación son las metodologías activas de enseñanza-aprendizaje, la innovación educativa y el desarrollo de la competencia global. Actualmente, es miembro del claustro de la Universidad a Distancia de Madrid y directora del Máster en Tecnología Educativa.

M. ALMUDENA CANTERO SANDOVAL, UNIVERSIDAD INTERNACIONAL DE LA RIOJA

Licenciada en Filología Hispánica y Licenciada en Derecho por la Universidad de Murcia, Doctorada en Didáctica de la Lengua y la Literatura por la Universidad de Murcia, Máster en Cultura Española Contemporánea por la Universidad de Alcalá de Henares (Madrid), Máster "Literatura en la era digital" de la Universidad Autónoma de Barcelona y Máster universitario en Tecnología y Competencias Digitales de la Unir. Especialista en Enseñanza de Español para Extranjeros por la UDIMA. Desde 2006 es profesora de Lengua y Literatura en Secundaria y Bachillerato y trabaja como profesora colaboradora en la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR) y ha formado parte del grupo de investigación Metodologías Activas y Mastery Learning (MAML) de la Facultad de Educación de la UNIR.

RAQUEL GARCIA MARTIN, UNIVERSIDAD INTERNACIONAL DE LA RIOJA

Profesora de educación primaria, secundaria, bachillerato y formación profesional en la especialidad de física y química y doctora en tecnologías industriales. Actualmente profesora de universidad en la facultad de educación de UNIR. Acreditada por ANECA como Profesora Ayudante Doctora. Autora de 9 artículos científicos con un total de 86 citas.

 

Published

2024-12-19

How to Cite

GARCIA-BELTRAN, E., CANTERO SANDOVAL, M. A., & GARCIA MARTIN, R. (2024). CLIL + ICT: A proposal for addressing diversity in secondary education. CAUCE. Revista Internacional De Filología, Comunicación Y Sus Didácticas, 46(1), 45–70. https://doi.org/10.12795/cauce.v46i1.24409