Cuando el arte habla de política

When Art speaks about Politics

Authors

  • Asunción Herrera Guevara Universidad de Oviedo

DOI:

https://doi.org/10.12795/araucaria.2025.i60.06

Keywords:

Dictatorship, Exaggeration, Estrangement, Mandarin.

Abstract

Throughout history we find artistic works capable of transmitting political ideas. In this paper, I would like to analyze a specific literary work. This is Miguel Espinosa´s novel, School of Mandarins. This novel satirizes a specific historical moment of the Spanish State. I am referring to the Franco dictatorship. First, I will show who Espinosa is and a summary of the plot of the novel. Second, I will analyze two literary and philosophical mechanisms that Espinosa uses to achieve his objectives. And, finally, I will study the social, moral and political world that we discover in this novel by Espinosa.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Asunción Herrera Guevara, Universidad de Oviedo

Departamento de Filosofía. Profesora Titular de Filosofía Moral y Política. Últimas publicaciones: Bioética postsecular e interespecífica: ciencia, ética y cultura en el siglo XXI (2020), Madrid: Los Libros de la Catarata; "Justicia Internacional e inmigración, necesidad de constelar diferentes principios normativos" en Revista Daimon, V. 73, 2018; La conspiración de la ignorancia. Una reflexión sobre el progreso y sus paradojas (2018), Granada: Comares.

References

Adorno, T. W. (2001), Minima moralia. Madrid: Taurus.

Adorno T. W. y Horkheimer, M. (1998), Dialéctica de la Ilustración. Madrid:Trotta.

Aranguren, J. L. (1976), “Miguel Espinosa, figura emblemática de una desescolarización cultural”. En Estudios literarios (pp. 281-304). Madrid: Gredos.

Bobes Naves, C. (2016), “Introducción”. En A. Hernández García, Residencia de quemados. Oviedo: Luna de Abajo.

Di Lampedusa, G. T. (1980), El gatopardo. Barcelona: Argos Vergara.

Espinosa, M. (1987), “Carta a Jean Tena”. En Revista Postdata, 4, p. 47.

--(1990), La fea burguesía. Madrid: Alfaguara.

--(1992), Escuela de mandarines. Madrid: Alfaguara.

Galván, T. Reseña en: https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/63063/RTXXIX~N649~P51.pdf?sequence=1&isAllowed=y

García Sánchez, M. (2015), Diccionario Español de Términos Literarios Internacionales, dirigido por Miguel Ángel Garrido Gallardo. Madrid: CSIC.

Gernet, J. (2008), A History of Chinese Civilization. Cambridge University Press.

Habermas, J. (1989), El discurso filosófico de la modernidad. Madrid: Taurus.

--(1991), Escritos sobre moralidad y eticidad. Barcelona: Paidós.

Hartshorne, M. H. (1992), Kierkegaard: el divino burlador. Madrid: Cátedra.

Herrera Guevara, A. (2000), La ética en la espiral de la Modernidad. Gijón: VTP.

--(2005), La historia perdida de Kierkegaard y Adorno. Madrid: Biblioteca Nueva.

Kant, I. (1981), Fundamentación de la metafísica de las costumbres. Madrid: Espasa-Calpe.

Kierkegaard, S. (1955), Diario íntimo. Buenos Aires: Santiago Rueda.

Leung, V. S.H. (2019), The Politics of the past in early China. Cambridge: Cambridge University Press.

Miyazaki, I. (1981), China´s Examination Hell. New Haven and London: Yale University

Press.

Morris, W. (2018a), Arte y artesanía. Palma de Mallorca: José J. de Olañeta, Editor.

--(2018b), Las artes menores. Palma de Mallorca: José J. de Olañeta, Editor.

Savater, F. (1997), Ética como amor propio. Barcelona: Grijalbo Mondadori.

Shklovski, V. (1970), “El arte como artificio”. En Todorov, Tzvetan, Teoría de la literatura (pp. 55-70). Madrid: Siglo XXI.

--(1971), Sobre la prosa literaria. Barcelona: Planeta.

--(2002), Third Factory. Illinois: Dalkey.

Valcárcel, A. (1988), Hegel y la ética. Barcelona: Anthropos.

Wittgenstein, L. (1973), Tractatus Logico-Philosophicus. Madrid: Alianza Universidad.

Published

2025-10-14

How to Cite

Herrera Guevara, A. (2025). Cuando el arte habla de política: When Art speaks about Politics. Araucaria, 27(60). https://doi.org/10.12795/araucaria.2025.i60.06

Issue

Section

Las ideas. Su política y su historia