Cuando el arte habla de política
When Art speaks about Politics
DOI:
https://doi.org/10.12795/araucaria.2025.i60.06Keywords:
Dictatorship, Exaggeration, Estrangement, Mandarin.Abstract
Throughout history we find artistic works capable of transmitting political ideas. In this paper, I would like to analyze a specific literary work. This is Miguel Espinosa´s novel, School of Mandarins. This novel satirizes a specific historical moment of the Spanish State. I am referring to the Franco dictatorship. First, I will show who Espinosa is and a summary of the plot of the novel. Second, I will analyze two literary and philosophical mechanisms that Espinosa uses to achieve his objectives. And, finally, I will study the social, moral and political world that we discover in this novel by Espinosa.
Downloads
References
Adorno, T. W. (2001), Minima moralia. Madrid: Taurus.
Adorno T. W. y Horkheimer, M. (1998), Dialéctica de la Ilustración. Madrid:Trotta.
Aranguren, J. L. (1976), “Miguel Espinosa, figura emblemática de una desescolarización cultural”. En Estudios literarios (pp. 281-304). Madrid: Gredos.
Bobes Naves, C. (2016), “Introducción”. En A. Hernández García, Residencia de quemados. Oviedo: Luna de Abajo.
Di Lampedusa, G. T. (1980), El gatopardo. Barcelona: Argos Vergara.
Espinosa, M. (1987), “Carta a Jean Tena”. En Revista Postdata, 4, p. 47.
--(1990), La fea burguesía. Madrid: Alfaguara.
--(1992), Escuela de mandarines. Madrid: Alfaguara.
Galván, T. Reseña en: https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/63063/RTXXIX~N649~P51.pdf?sequence=1&isAllowed=y
García Sánchez, M. (2015), Diccionario Español de Términos Literarios Internacionales, dirigido por Miguel Ángel Garrido Gallardo. Madrid: CSIC.
Gernet, J. (2008), A History of Chinese Civilization. Cambridge University Press.
Habermas, J. (1989), El discurso filosófico de la modernidad. Madrid: Taurus.
--(1991), Escritos sobre moralidad y eticidad. Barcelona: Paidós.
Hartshorne, M. H. (1992), Kierkegaard: el divino burlador. Madrid: Cátedra.
Herrera Guevara, A. (2000), La ética en la espiral de la Modernidad. Gijón: VTP.
--(2005), La historia perdida de Kierkegaard y Adorno. Madrid: Biblioteca Nueva.
Kant, I. (1981), Fundamentación de la metafísica de las costumbres. Madrid: Espasa-Calpe.
Kierkegaard, S. (1955), Diario íntimo. Buenos Aires: Santiago Rueda.
Leung, V. S.H. (2019), The Politics of the past in early China. Cambridge: Cambridge University Press.
Miyazaki, I. (1981), China´s Examination Hell. New Haven and London: Yale University
Press.
Morris, W. (2018a), Arte y artesanía. Palma de Mallorca: José J. de Olañeta, Editor.
--(2018b), Las artes menores. Palma de Mallorca: José J. de Olañeta, Editor.
Savater, F. (1997), Ética como amor propio. Barcelona: Grijalbo Mondadori.
Shklovski, V. (1970), “El arte como artificio”. En Todorov, Tzvetan, Teoría de la literatura (pp. 55-70). Madrid: Siglo XXI.
--(1971), Sobre la prosa literaria. Barcelona: Planeta.
--(2002), Third Factory. Illinois: Dalkey.
Valcárcel, A. (1988), Hegel y la ética. Barcelona: Anthropos.
Wittgenstein, L. (1973), Tractatus Logico-Philosophicus. Madrid: Alianza Universidad.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las ediciones impresa y electrónica de esta Revista son editadas por el Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.Salvo indicación contraria, todos los contenidos de la edición electrónica se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución “Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional”

