Tres formas de atender y entender la violencia política en Irlanda del Norte: Agenda oculta (1990), En el nombre del Padre (1993) y En el nombre del hijo (1996)
Three ways of addressing and understanding political violence in Northern Ireland: Hidden Agenda (1990), In the Name of the Father (1993) and Some Mother’s Son (1996)
DOI:
https://doi.org/10.12795/araucaria.2024.i56.17Keywords:
Cine, Northern Irland, political violence, terrorismAbstract
Film production constitutes a primary source in the construction of historical knowledge, although approval of its contributions is very recent and coincides with the renewal of research techniques in historiographical analyses that go beyond the documentary primacy of written texts. The potential relevance of film in social studies is supported by its primary status, exemplifying an ‘international mass medium’. Starting from this premise, this paper attempts to analyse and problematise different approaches that break with the traditional predominant approach to the Northern Irish political conflict in film. In this respect, Hidden Agenda, In the Name of the Father and Some Mother’s Son are three film productions that offer different ways of attending to and understanding polysemic categories that are problematic in the understanding of the Ulster political reality, such as democracy, justice, violence, terrorism or human rights.
Downloads
Metrics
References
Baker, S. (2016). Victory doesn’t always Look the Way other People Imagine It.’ Post-conflict Cinema in Northern Ireland. En Y. Tzioumakis y C. Molloy (eds.), The Routledge Companion to Cinema and Politics. Nueva York: Routledge, pp. 175-185
Bardon, J. (1992). A History of Ulster. Belfast: Blackstaff Press.
Barrenetxea, I. (2006). Pensar la Historia desde el cine. Entelequía, núm. 1, 99-107
Barrenetxea, I. (2019). La «niña bonita». Imágenes de la violencia (y no violencia) de la Segunda República española en el cine. Historia contemporánea, núm. 59, 235-267
Craig, T. (2014). Monitoring the Peace? Northern Ireland’s 1975 Ceasefire Incident Centres and the Politicisation of Sinn Féin. Terrorism and Political Violence, 26(2), 307-319
Crusells, M. (2000). La guerra civil española: cine y propaganda. Barcelona: Ariel
Díaz Maroto, A. (2020). Los inicios del cine sobre el conflicto en Colombia: Guerrillas, ‘la violencia’ y una interpretación del pasado particular. Historia Actual Online, núm. 52, 35-44
Díaz Maroto, A. (2022). Luces, cámara y… ¡fuego!: la violencia política del País Vasco y Colombia en el cine de ficción: 1964-2017. Madrid: Sílex
Donnelly, K. (2000). The Policing of Cinema: Troubled film exhibition in Northern Ireland. Historical Journal of Film, Radio and Television, 20(3), 385-396
Ferraresi, Franco (1996). Threats to Democracy: The Radical Right in Italy after the War. Nueva Jersey: Princeton University Press
Ferro, M. (2000). Historia contemporánea y cine. Barcelona: Crítica
Ferro, M. (2008). El cine, una visión de la historia. Madrid: Akal
Fitzduff, M. (1998). Más allá de la violencia. Procesos de resolución de conflicto en Irlanda del Norte. Bilbao: BAKEAZ
George, T. (Director) (1996). En el nombre del hijo. Castle Rock Entertainment, Hell’s Kitchen Films
Gillespie, M. P. (2008). The myth of an Irish cinema. Nueva York: Syracuse University Press
Hennessey, T. (2015). The First Northern Ireland Peace Process. Power-Sharing, Sunningdale and the IRA Ceasefires, 1972-1976. Nueva York: Palgrave
Hobsbawm, E. (1996). Historia del siglo XX. Barcelona: Crítica
Loach, K. (Director) (1990). Agenda oculta. Hemdale
Martínez Álvarez, J. (2010). La pervivencia de los mitos. La Guerra de la Independencia en el cine. Cuadernos de Historia Moderna, núm. 9, 191-213
Martínez Álvarez, J. (2019). La financiación autonómica de la industria cinematográfica en la década de los ochenta: un acercamiento al cine político vasco. Historia del Presente, núm. 34, 55-73
Martínez Álvarez, J. (2021). La censura portuguesa sobre el noticiario cinematográfico español Jornal de Actualidades/NO-DO, 1949-1977. Ler história, núm. 79, 39-62
McGuffin, J. (1973). Internment. Tralee: Anvil Books
McIlroy, B. (1998). Shooting to Kill. Filmaking and the “Troubles” in Northern Ireland. Richmond: Steveston Press
McLoone, M. (2000). Irish film. The emergency of a contemporary cinema. Londres: British Film Institute
Monhanan, B. (ed.) (2015). Ireland and cinema. Culture and contexts.
Mulholland, M. (2007). Irish Republican Politics and Violence before the Peace Process, 1968-1994. European Review of History, 14(3), 397-421
Orbach, S. (2018). Hunger Strike. The Anorectic’s Struggle as a Metaphor for our Age. Londres: Routledge
Pablo Contreras, S. de (2001). Cine e historia. ¿La gran ilusión o la amenaza fantasma? Historia contemporánea, núm. 22, 9-28
Pablo Contreras, S. de (2007). Una guerra filmada: el cine en el País Vasco durante la Guerra Civil. Historia contemporánea, núm. 35, 623-652
Prince, Simon (2006). The Global Revolt of 1968 and Northern Ireland. Historical Journal, 49(3), 851-875.
Sheridan, J. (Director) (1993). En el nombre del Padre. Universal Pictures, Hell’s Kitchen Films.
Sierra, L. (1999). Irlanda del Norte. Historia del conflicto. Madrid: Sílex Ediciones.
Sorlin, P. (2005). El cine, reto para el historiador. Revista Istor, núm. 20, 11-35.
Sorlin, P. (2008). Al hablar de la guerra civil española. Imágenes y representaciones. Archivos de la filmoteca. Revista de estudios históricos sobre la imagen. Núm. 60-61, 32-61
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las ediciones impresa y electrónica de esta Revista son editadas por el Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.Salvo indicación contraria, todos los contenidos de la edición electrónica se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución “Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional”
![Licencia de Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional](/ojs/public/site/images/administradorojs/cc-by-nc-nd.png)
- Abstract 49
- PDF (Español (España)) 28