¿Existió una Escuela de Salamanca en asuntos económicos?

Was there a Salamanca School on economic issues?

Authors

  • Luis Perdices de Blas UCM
  • José Luis Ramos Gorostiza Universidad Complutense de Madrid (España)

DOI:

https://doi.org/10.12795/i54.25

Keywords:

Salamanca School, economic morality, Grice-Hutchinson, Larraz, Schumpeter, Stigler

Abstract

The use of the name “Salamanca School” in reference to the economic matters is confusing and problematic, because there are no convincing arguments to maintain that it was a true school of economic thought (as defined by Schumpeter and Stigler). However, since Larraz and Grice-Hutchinson, historians of economic thought have routinely used this denomination for its power as a “trademark” for spreading, and also to refer in a brief and simple way to the remarkable analytical contributions of a group of Spanish scholastics. In fact, the monographs of the historians have concentrated mainly on analyzing the contributions of these scholastics (monetary theory, property rights, etc.), rather than on discussing the criteria that could define them as a school in economic matters.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Referencias bibliográficas

Abellán, José Luis (1979). Historia Crítica del Pensamiento Español, t. II. Madrid:

Espasa-Calpe.

Barrientos García, J. (2011). Repertorio de moral económica. La Escuela de Salamanca

y su proyección. Pamplona: Eunsa.

Baeck, L. (1994). The Mediterranean Traditions in Economic Thought. Londres y

Nueva York: Routledge.

Belda Plans, J. (2000). La Escuela de Salamanca y la renovación de la teología en el

siglo XVI. Madrid: BAC.

Brufau Prats, J. (1989). La Escuela de Salamanca ante el descubrimiento del Nuevo

Mundo. Salamanca: San Esteban.

Calafate, P., y Mandado Gutiérrez, R. E. (2014). Escuela Ibérica de la Paz. La

conciencia crítica de la conquista y colonización de América. Santander:

Universidad Cantabria.

Carrera Pujal, J. (1943). Historia de la Economía Española, t. I. Barcelona: Bosch.

Chafuén, A.A. (1991). Economía y ética. Raíces cristianas de la economía de libre

mercado. Madrid: Rialp.

Duve, T. (2020). “The School of Salamanca. A Case of Global Knowledge Production”.

En T. Duve, C. Birr, J. L. Egío García (eds.), The School of Salamanca: A Case of

Global Knowledge Production (Max Planck Studies in Global Legal History of

the Iberian Worlds, Vol. 2), Leiden: Brill (Forthcoming), Max Planck Institute for

European Legal History Research Paper Series No. 2020-12

[https://ssrn.com/abstract=3627032]

Endemann, W. (1874). Studien in der romanisch-kanonistischen Wirtschafts und

Rechtslehre bis gegen Ende des 16 Jahrhunderts. Berlin: J. Guttentag.

Fernández Álvarez, A. M. (2017). La Escuela Española de Economía: Parte I.

Influencia de Juan de Mariana en Inglaterra (John Locke) y los Estados Unidos

de América (John Adams). Madrid: Unión Editorial.

Gómez Camacho, F. (1998). Economía y Filosofía Moral: la formación del

pensamiento económico europeo en la Escolástica española. Madrid: Síntesis.

Gómez Camacho, F. (1999). “El pensamiento económico en la Escuela de Salamanca”.

En E. Fuentes Quintana (ed.), Economía y economistas españoles, t. 2, pp. 177-

Barcelona: FUNCAS-Galaxia Gutenberg-Círculo de Lectores.

Gómez Camacho, F., y Robledo, R. (eds.) (1998). El pensamiento económico en la

Escuela de Salamanca. Salamanca: Fundación Duques de Soria-Universidad de

Salamanca.

Gorosquieta Reyes, J. (1971). El sistema de ideas tributarias en los teólogos y

moralistas principales de la “Escuela de Salamanca” (siglos XVI y XVII).

Madrid, Tesis Doctoral leída en la Universidad Complutense de Madrid.

Grice-Hutchinson, M. (1982). El pensamiento económico en España (1177-1740).

Barcelona: Crítica.

Grice-Hutchinson, M. (1995). Ensayos sobre el pensamiento económico en España.

Madrid: Alianza.

Grice-Hutchinson, M. (1999). “En torno a la Escuela de Salamanca”. En E. Fuentes

Quintana (ed.), Economía y economistas españoles, t. 2, pp. 163-176. Barcelona:

FUNCAS-Galaxia Gutenberg-Círculo de Lectores.

Grice-Hutchinson, M. (2005). La escuela de Salamanca. Una interpretación de la

teoría monetaria española 1544-1605, estudio introductorio de L. Perdices de

Blas y J. Reeder y traducción de J. L. Ramos Gorostiza. Salamanca: Caja España-

Obra Social.

Huerta de Soto, J. (2002). “La teoría bancaria en la Escuela de Salamanca”. En J. Huerta

de Soto, Nuevos estudios de economía política, pp. 73-99, Madrid: Unión

Editorial.

Jericó Bermejo, I. (2012). “¿Escuela de Salamanca y Pensamiento hispánico? Ante una

propuesta”. Salmanticensis, 59(1): 83-104.

Lacca, E. (2016). “Nuevas perspectivas en el estudio de la Escuela de Salamanca”.

Azafea: Revista de Filosofía, 18: 29-40.

Larraz, J. (2000). La época del mercantilismo en Castilla, 1500-1700. Madrid:

Asociación Española de Historia Moderna.

Martín Martín, V. (2020). “Juan Trías Vejarano, Del antiguo régimen a la sociedad

burguesa”. Eunomía. Revista en Cultura de la Legalidad, 18: 437-448.

Pardiñas, M. (2012). El pensamiento económico de la Escuela de Salamanca,

[http://fundacionorotava.org/media/web/files/page161__pensamiento-economico-

escuela-salamanca_n8kbCeg.pdf ]

Peña González, M. A. (2015). “La Escuela de Salamanca”: un intento de delimitación

del concepto”. En A. Poncela González (ed.), La Escuela de Salamanca. Filosofía

y Humanismo ante el mundo moderno, pp. 83-130, Madrid: Editorial Verbum.

Perdices de Blas, L, y Reeder, J. (1998). El mercantilismo: política económica y estado

nacional. Madrid: Síntesis.

Perdices de Blas, L., y Reeder, J. (2003). Diccionario de pensamiento económico en

España (1500-2000). Madrid: Fundación ICO-Editorial Síntesis.

Perdices de Blas, L., y Revuelta, J. (2011). "Markets and Taxation: Modern Taxation

Principles and the School of Salamanca". EsicMarket. Revista Internacional de

Economía y Empresa,138: 91-116.

Pereyra, O. V. (2014). “Un estudio sociométrico del problema de moral económica en la

Escuela de Salamanca y su proyección (1526-1670)”. Revista Historiografías,

revista de Historia y teoría, 7: 55-84.

Pereña, L. (1986). La Escuela de Salamanca: proceso a la conquista de América.

Salamanca: Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Salamanca.

Popescu, O. (1986). Estudios en la historia del pensamiento económico

latinoamericano. Bogotá: Plaza y Janés.

Popescu, O. (1999). “Contribuciones indianas para el desarrollo de la teoría cuantitativa

del dinero”. En E. Fuentes Quintana (ed.), Economía y economistas españoles, t.

, pp. 209-241, Barcelona: FUNCAS-Galaxia Gutenberg-Círculo de Lectores.

Ramírez Santos, C. A. y Egío, J.L. (2020). Conceptos, autores, instituciones. Revisión

crítica de la investigación reciente sobre la Escuela de Salamanca (2008-19) y

bibliografía multidisciplinar. Madrid: Universidad Carlos III de Madrid.

Rothbard, M.N. (2013). Historia del pensamiento económico. Madrid: Unión Editorial.

Roover, R. de (1971). “El contraste entre escolasticismo y mercantilismo”. En Spengler

y Allen, El pensamiento económico de Aristóteles a Marshall, pp. 106-112,

Madrid: Tecnos.

Santolaria, F. (ed.) (2003). El gran debate sobre los pobres en el siglo XVI. Domingo de

Soto y Juan de Robles 1545. Barcelona: Ariel.

Schumpeter, J. A. (1994). Historia del análisis económico. Barcelona: Ariel.

Schwartz, P. (1980). Reseña del libro de M. Grice-Hutchinson Early Economic Thought

in Spain, 1177-1840. Journal of Economic Literature, XVIII (1): 121-122.

Schwartz, P (2003). “El legado de la Escuela de Economía de Salamanca: una

estimación actual”. En Estudios de Historia y de Pensamiento Económico.

Homenaje al profesor Francisco Bustelo García del Real, pp. 21-69. Madrid:

Editorial Complutense.

Sierra Bravo, R. (1975). El pensamiento social y económico de la escolástica. Desde

sus orígenes al comienzo del catolicismo social, 2 vols. Madrid: CSIC-Instituto de

Sociología Balmes.

Stigler, G. (1987). El economista como predicador y otros ensayos. Barcelona: Folio.

Stigler, G. (1983). “The process and progress of economics”. Journal of Political

Economy, XCI (4): 529-545.

Tedde de Lorca, P., y Perdices de Blas, L. (1999). “La Escuela de Salamanca en el siglo

XVI español”. En E. Fuentes Quintana (ed.), Economía y economistas españoles,

t. 2, pp. 101-130, Barcelona: FUNCAS-Galaxia Gutenberg-Círculo de Lectores.

Ullastres, A. (1942-1943). “Martin de Azpilcueta y su comentario resolutorio de

cambios”. Anales de economía, 1: 375-407 y 2: 51-95.

Vigo, A. del (1997). Cambistas, mercaderes y banqueros en el Siglo de Oro español.

Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.

Vigo, A. del (2006). Economía y ética en el siglo XVI. Madrid: BAC:

Vilar, P. (1934). Oro y moneda en la historia, 1450-1920. Barcelona: Ariel.

Weber, W. (1962). Geld und zins in der Spanischen Spätscholastik. Münster:

Aschendorff.

Zorroza, M. I. (2013). “Hacia una delimitación de la Escuela de Salamanca”. Revista

Empresa y Humanismo, XVI (1): 53-72.

Published

2023-10-03

How to Cite

Perdices de Blas, L., & Ramos Gorostiza, J. L. (2023). ¿Existió una Escuela de Salamanca en asuntos económicos? Was there a Salamanca School on economic issues?. Araucaria, 25(54). https://doi.org/10.12795/i54.25
Received 2023-04-30
Accepted 2023-04-30
Published 2023-10-03
Views
  • Abstract 356
  • PDF (Español (España)) 254