Benjamin Fondane, The unhappy consciousness: "Preface to the present time". Translation and critical editing.
Main Article Content
Abstract
If we are not only members of a material society, but also metaphysical beings, it is impossible to reduce the role of philosophy -like Marxism- either to a revolt against our unfair economical, ethical or political situation or -like Kant or Husserl- to a rational knowledge of first principles or to a formal science. The existential philosophy, which explores the anxiety and the absurd, deals with the causes of the existing individual‘s unhappy consciousness: death, necessity and unreality. It is an act of rebellion, a tragic attempt to overcome self-evident truths and find the possibility of living.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain ownership of copyright and reproduction rights.
Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) after the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work.
- Abstract 403
- PDF (Español (España)) 236
References
Aristóteles. Ética nicomáquea – Ética eudemia. Trad. J. Pallí Bonet. Madrid, Gredos, 1985.
Aristóteles. Metafísica. Ed. electrónica de http://www.philosophia.cl/ Escuela de
Filosofía Universidad ARCIS, Trad. de V. García Yebra.
Bergson, H. La Pensée et le Mouvant (1934). París, PUF, 1969 ("Pensamiento y movimiento", en Obras escogidas. Trad. y prólogo J. A. Míguez. México D. F., Aguilar, 1963).
Bespaloff, R. "Lettre sur Heidegger à M. Daniel Halévy", en Revue philosophique de la France et de l’étranger, CXVI, julio-diciembre de 1933, pp. 321-339.
Biblia de Jerusalén. Bilbao, Desclée de Brouwer, 1975.
Cassou, J. Pour la poésie. París, Corrêa, 1935.
Chestov, L. "Des sources des vérités métaphysiques", en Revue philosophique de la France et de l’étranger, CX, n° 7-8, julio-agosto de 1930, pp. 13-85.
Chestov, L. L’Idée de bien chez Tolstoï et chez Nietzsche, Philosophie et prédication. Trad. T. Beresovski-Chestov y G. Bataille. Introd. de J. de Gaultier. París, du Siècle, 1925. Réimpr. Vrin, 1949.
Chestov, L. "Parménides encadenado. Sobre las fuentes de las verdades metafísicas", en Atenas y Jerusalén. Trad. A. González. Madrid, Hermida, 2018, pp. 75-179.
Fondane, B. La Conscience malheureuse. París, Denoël et Steele, 1936.
Fondane, B. La Conscience malheureuse. París, Plasma, 1979
Fondane, B. La Conscience malheureuse. Nueva edición, presentada y anotada por Olivier Salazar-Ferrer con la participación de Nicolás Monseu. Lagrasse, Non Lieu-Verdier, 2013.
Fondane, B. "Prefacio para el presente", en SUR, 21, Buenos Aires, 1936, pp. 98-109.
Freud, S. L’Avenir d’une illusion. Trad. Marie Bonaparte, París, PUF, 1971 ("El porvenir de una ilusión" en Obras completas de Sigmund Freud. Vol. 21 (1927-1931). Ordenamiento, comentarios y notas de James Strachey con la colaboración de Anna Freud. Trad del alemán. J. L. Etcheverry. Buenos Aires, Amorrortu, 1992.
Freud, S. Standard Edition of the Complete Psychological Works, Londres, The Hogarth Press, 1969-1975.
Husserl, E. Cartesianische Meditationen una Pariser Vortràge (Hua I). Dordrecht, Kluwer, 1991.
Husserl, E. Méditations cartesiennes. Trad. G. Pfeiffer y E. Lévinas. París, Armand Colin, 1931. Réimpr. Vrin, 1953. (Ed. cast. Meditaciones cartesianas. Trad. J. Gaos y M. García Baró. Madrid, FCE, 1985; México D. F., FCE, 1996).
Kant, I. Critique de la raison pure. Trad. J. Barni. París, G. Baillière, 1869 (Ed. cast. Crítica de la Razón Pura. Trad. J. del Perojo, Madrid, Gaspar, 1883. Una traducción más actual y más accesible es la de M. Caimi. México D. F., FCE, 2009).
Marx, K. Crítica de la economía política (Grundrisse) y Miseria de la filosofía (Edición, introducción y notas J. B. Bergua y trad. J. Merino), Ediciones Ibéricas, 1933.
Marx, K. Morceaux choisis. Intr. H. Lefebvre, N. Gutermann. París, Gallimard, 1934.
Marx K. Miseria de la filosofía. Moscú, Ediciones en Lenguas Extranjeras, s/f. (cons. Marxist Internet Archive, 2010).
Marx, K. Miseria de la filosofía. Trad. J. Aricó, México D. F., Siglo XXI. 1981.
Marx. K. Œuvres I – Économie I. París, Gallimard, 1963 (reedición, 1965).
Marx, K. "Tesis sobre Feuerbach (1845)", Apéndice a la edición aparte de Engels, F. Ludwig Feuerbach y el fin de la filosofía clásica alemana (1888). Archivo digital Marx/ Engels (www.marxists.org).
Marx, K. y Engels, F. Tesis sobre Feuerbach y otros escritos filosóficos. México D. F., Grijalbo, 1970.
Nietzsche, F. Par-delà le bien et le mal, en Œuvres II. Trad. H. Albert revisada por J. Lacoste- París, Robert Laffont, 1993 (Ed. cast. Más allá del bien y del mal: preludio de una filosofía del futuro (1886), en Obras Completas II. Madrid, Aguilar, 1991.
Osswald, A. M. "Apodicticidad y automanifestación", Revista de Filosofía, 67, (2011), pp. 215-231.
Rimbaud, A. "Lettre à Paul Demeny" (segunda "Carta" llamada "del vidente"), del 15 de mayo de 1871. En Je ne suis pas venu ici pour être heureux. Correspondance choisie et présentée par Jean-Luc Steinmetz, París, Flammarion, 2015, p. 68. (Nuestra traducción). Cf. Obra poética y correspondencia escogida. Edición bilingüe, tr. de J. L. Rivas y F.-Y. Jeannet, ed. de M. Cheymol, revisión de J. C. Rodríguez A., México D. F., UNAM-Alianza Francesa de México A. C., 1999.