Husserl, Heidegger and the phenomenology. Some critical considerations regarding Ser y tiempo de Martin Heidegger. Un comentario fenomenológico

Main Article Content

Noé Expósito Ropero
https://orcid.org/0000-0002-4956-6545

Abstract

The present paper, which comprises part of the research for my Ph.D. about Husserlian phenomenology, its reception in contemporary philosophy and current drifts, offers some critical remarks on aforementioned issues. The occasion to explore their complexity is a recent publication: Ser y tiempo de Martin Heidegger. Un comentario fenomenológico, collective study coordinated by Ramón Rodríguez. After explaining the main ideas of the three first chapters: namely, the relationship among Husserl, Heidegger, and the phenomenology, I shall expose some critical remarks about them.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Expósito Ropero, N. (2017). Husserl, Heidegger and the phenomenology. Some critical considerations regarding Ser y tiempo de Martin Heidegger. Un comentario fenomenológico. Differenz. Revista Internacional De Estudios Heideggerianos Y Sus Derivas contemporáneas, (3), 55–79. https://doi.org/10.12795/Differenz.2017.i03.03
Section
Estudios
Views
  • Abstract 515
  • PDF (Español (España)) 196

References

Heidegger, M.: Seminarios de Zollikon, Herder, México, 2013. Traducción de Á. Xolocotzi, p. 223.

J. A. Escudero (2011: 216)

Rodríguez, R. (coord.): Ser y tiempo de Martin Heidegger. Un comentario fenomenológico, Trotta, Madrid, 2015.

Escudero, J. A.: Guía de lectura de Ser y tiempo de Martin Heidegger (2 volúmenes), Herder, Barcelona, 2016.

Rodríguez, R.: “Presentación”, en Ser y tiempo de Martin Heidegger.

Estrada, J. A. “Crítica a la ontoteología y criptoteología de Heidegger” en Peñalver, P. y Villacañas J. L. (eds.): Razón de Occidente. Textos reunidos para un homenaje al profesor Pedro Cerezo Galán, Biblioteca Nueva, Madrid, 2010, pp. 137-166

Husserl, E.: Erste Philosophie II (Hua VIII), p. 427 y p. 440.

Ortega y Gasset, J.: “¿Qué es filosofía?”, en Obras completas, Tomo VII, Alianza Editorial/ Revista de Occidente, Madrid, 1983, p. 429.

Heidegger, M.: Zur Sache des Denkens (1962-1964), (GA, 14), ed. de. F.-W. von Herrmann, p. 101.

Heidegger, M.: El ser y tiempo, FCE, México, 2007, p. 49. Traducción de José Gaos.

San Martín, J. La nueva imagen de Husserl. Lecciones de Guanajuato, Trotta, Madrid, 2015.: 108-115. Me permito remitir al lector interesado a la reseña que realizo de esta obra de San Martín, “La nueva imagen de Husserl. Lecciones de Guanajuato”, en Daimon. Revista Internacional de Filosofía, nº 68, 2016, pp. 180-183.

Heidegger, M.: GA 19: Platon: Sophistes (Wintersemester 1924/25), ed. de I. Schüssler, p. 23. La traducción es mía.

San Martín, J. op. cit. p. 86.

Heidegger, M.: GA 22, p. 107. Existe traducción española de G. Jiménez: Heidegger, M.: Conceptos fundamentales de la filosofía antigua, Waldhuter, Buenos Aires, 2014, p.13.

Escudero, J. A.: “El joven Heidegger y los presupuestos metodológicos de la fenomenología hermenéutica” en Thémata. Revista de Filosofía. Número 44, 2011, pp. 213-238.

--- “El problema de la reflexión en Husserl y Heidegger” en Investigaciones Fenomenológicas, vol. Monográfico 5 (2015), pp. 93-119.

--- Guía de lectura de Ser y tiempo de Martin Heidegger (2 volúmenes), Herder, Barcelona, 2016.

Estrada, J. A.: “Crítica a la ontoteología y criptoteología de Heidegger” en Peñalver, P. y Villacañas J. L. (eds.): Razón de Occidente. Textos reunidos para un homenaje al profesor Pedro Cerezo Galán, Biblioteca Nueva, Madrid, 2010, pp. 137-166.

Heidegger, M.: Conceptos fundamentales de la filosofía antigua, Waldhuter, Buenos Aires, 2014. Traducción de G. Jiménez.

--- El ser y tiempo, FCE, México, 2007. Traducción de José Gaos.

--- Seminarios de Zollikon, Herder, México, 2013. Traducción de Á. Xolocotzi.

--- Platon: Sophistes (Wintersemester 1924/25), (GA 19), ed. de I. Schüssler, 1992.

--- Zur Sache des Denkens (1962-1964), (GA 14), ed. de. F.-W. von Herrmann, 2007. [La primera parte está traducida por M. Garrido, J. L. Molinuevo y F. Duque como Tiempo y Ser, Tecnos, Madrid, 2009].

Husserl, E.: Erste Philosophie (1923/24). Zweiter Teil: Theorie der phänomenologischen Reduktion, (Hua, VIII), ed. de R. Boehm, M. Nijhoff, La Haya, 1965. --- Aufsätze und Vorträge. 1911-1921. Mit ergänzenden Texten, ed. de T. Nenon y H. R. Sepp, M. Nijhoff , La Haya. 1986.

--- Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica, FCE, México, 2013. Traducción de Antonio Zirión.

--- Problemas fundamentales de la fenomenología, Alianza, Madrid, 1994. Traducción de César Moreno y Javier San Martín.

--- Aufsätze und Vorträge. 1922-1937, ed. de T. Nenon y H. R. Sepp, Kluwer Academic Publishers, La Haya, 1988. [Traducción de A. Serrano de Haro: Renovación del hombre y de la cultura. Cinco ensayos, Anthropos, Madrid, 2012].

León, F: “Reflexión, objetivación, tematización: Sobre una crítica heideggeriana de Husserl” en Investigaciones Fenomenológicas, vol. Monográfico 5 (2015), pp. 159-181.

Ortega y Gasset, J.: “¿Qué es filosofía?”, en Obras completas, Tomo VII, Alianza Editorial/ Revista de Occidente, Madrid, 1983, pp. 275-438.

Rodríguez, R. (coord.): Ser y tiempo de Martin Heidegger. Un comentario fenomenológico, Trottta, Madrid, 2015.

San Martín, J: La nueva imagen de Husserl. Lecciones de Guanajuato, Trotta, Madrid, 2015.