“She’d Make a Splendid Freak”: Female Bodies On The American Stage

Authors

  • Carolina Sánchez-Palencia
  • Eva Gil Cuder

Abstract

ABSTRACT: In this article we intend to analyze theatre as a privileged (yet problematic) site to denounce how women’s bodies have been traditionally dissected and objectified under patriarchal scrutiny. To achieve this purpose we explore the controversial staging of the feminine body within feminist practice and concentrate on a study of three plays by contemporary American female playwrights so as to determine the performative aesthetics allowing for the dismantling of such traditional essentialist gaze. Our analysis of Suzan Lori-Parks’s Venus (1996), Eve Ensler’s The Vagina Monologues (1996), and Lynn Nottage’s Ruined (2007) demonstrates how the feminist discourse aiming to destabilize normative notions of femininity may result in a misleading representation of female corporealities that, paradoxically enough, might accentuate those hegemonic notions that were originally intended to be dismantled. We support our study with the analysis of the strategies these authors resort to in their endeavor to revise traditional meanings associated to women’s anatomies and to defy dominant constructions of femininity. On that account, we identify the risks and difficulties that the (mis)representation of women’s embodied experiences from a feminist perspective may bring about.

RESUMEN: En este artículo se trata de analizar el teatro como lugar privilegiado, aunque también problemático, desde el que denunciar el modo en que los cuerpos femeninos han sido tradicionalmente diseccionados y reificados por la mirada patriarcal. Con este propósito, exploramos la controvertida representación del cuerpo femenino dentro de la práctica feminista, concentrándonos en el estudio de tres obras de dramaturgas americanas contemporáneas para determinar las estrategias teatrales que permiten el desmantelamiento de la perspectiva esencialista más convencional. Nuestro análisis de  Venus (1996) de Suzan Lori-Parks, The Vagina Monologues (1996) de Eve Ensler,  y Ruined (2007) de Lynn Nottage constata que el intento feminista de desestabilizar definiciones normativas de la feminidad puede derivar en una representación ambivalente de las corporealidades femeninas, acentuando precisamente esas definiciones hegemónicas que originalmente se pretendían desmantelar. Apoyamos nuestro estudio en el análisis de las estrategias que estas autoras emplean en su intento de revisar los significados tradicionales asociados a la anatomía de las mujeres y de cuestionar construcciones dominantes de la feminidad; y a tenor de ello, identificamos los riesgos y dificultades inherentes a la representación de las experiencias corporales femeninas desde una perspectiva feminista.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2018-01-27

How to Cite

Sánchez-Palencia, C., and E. Gil Cuder. “‘She’d Make a Splendid Freak’: Female Bodies On The American Stage”. Revista De Estudios Norteamericanos, no. 16, Jan. 2018, https://revistascientificas.us.es/index.php/ESTUDIOS_NORTEAMERICANOS/article/view/4671.

Issue

Section

Articles
Views
  • Abstract 230
  • PDF 49