Literary Monuments: Home as a Commemorative Novel
Abstract
ABSTRACT: When asked about the genesis of her novel Home, Toni Morrison argues that it was her intention to “take the scab off the 50s” in the United States, dig underneath and bring to the fore the silenced (hi)stories concerning African Americans. In the fashion of a true archeologist—a literary one—Morrison, once again, rips the veil of enforced deliberate oblivion and commemorates the lives, ordeals and achievements of the historically and socially dispossessed. This essay aims to explore and analyze such commemoration and how it is undertaken. Home, and its (re)creation, is an important object of remembrance and commemoration in this novel but it is not the only one. War veterans, Jim Crow victims, female culture bearers, quilters, love, self-love, agency, identity, survival and nature are all paid tribute to and celebrated. As she did in previous works such as Beloved or Jazz, from succinct glimpses of a historical event Morrison creates a literary work in which history, imagination and memory intermingle. In Home, commemoration occurs against the backdrop of the Korean War, racism and segregation in the pre-Civil Rights Movement, but the main focus is placed on how those events affect characters and their lives. In the commemorative literary project that Morrison’s ouvre represent, Home stands—like its man and its horses—as a true beautifully crafted literary monument.
RESUMEN: Al referirse al origen de su novela Home, Toni Morrison explica que su intención era “levantar la costra que recubre la década de los 50” en los Estados Unidos, hurgar y rescatar las historias silenciadas de la comunidad y población afroamericanas. Al igual que una verdadera arqueóloga literaria, Morrison de nuevo arranca el velo del olvido deliberadamente impuesto y conmemora las vidas, sufrimientos y logros de quienes habían sido desposeídos tanto a nivel histórico como social. Este artículo pretende explorar y analizar dicha conmemoración y cómo se lleva a cabo. El concepto de “casa/hogar”, y su (re)creación, es un significativo objeto de recuerdo y conmemoración en esta obra, pero no el único. Los veteranos de la Guerra de Corea, las víctimas de Jim Crow, las mujeres portadoras de una sabiduría ancestral, las “quilters” o tejedoras, el amor (el ajeno y el propio), la posibilidad de acción, la identidad, la supervivencia y la naturaleza son los objetivos en los que la autora centra su conmemoración literaria. Al igual que en obras anteriores como Beloved o Jazz, partiendo de pinceladas históricas Morrison crea una obra literaria en la que la historia, la imaginación y la memoria interactúan. En Home, la conmemoración tiene como trasfondo la Guerra de Corea (1950-53), el racismo y la segregación en la época previa al Movimiento de Derechos Civiles, pero más que en los acontecimientos históricos, la autora centra su atención en cómo dichos acontecimientos afectan a los personajes y sus vidas. Dentro del proyecto literario-conmemorativo que la narrativa de Morrison representa, y al igual que sus caballos y la elocuente imagen del hombre erguido del final, Home se erige cual monumento conmemorativo, un monumento literario bellamente diseñado y esculpido.
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