Walking out on Language: Verbal Spaces in Junot Diaz’s “Invierno”
Abstract
ABSTRACT: Junot Díaz has gained much attention for his pervasive themes of social, cultural, and linguistic identity through his multilingual writing. In “Invierno,” This Is How You Lose Her (2012), Díaz presents a crossing of spatial and verbal concepts that creates a system of isolation and oppression through a story of reclusion and imprisonment. This article places “Invierno” within a linguistic framework in which verbal, psychological, and physical categories involve movement, and thus, possess a spatial dimension. The multidisciplinary perspective from which this story is analyzed reveals the notion of imprisonment as a complex and dynamic interplay of the material and the immaterial, the physical, and the verbal. This analysis rests on Foucault’s theories of knowledge and power, as well as on van Dijk and Fairclough’s developments in critical discourse analysis, and de Certeau’s concepts of language spaces.
RESUMEN: La prosa multilingüe de Junot Díaz se distingue por abordar temas de gran actualidad como el de la identidad plasmada en su dimensión social, cultural y lingüística. En su relato “Invierno” publicado en This is How You Lose Her (2012), Díaz fusiona conceptos verbales y espaciales que generan un sistema de aislamiento y opresión a través de una historia que versa sobre la reclusión y la soledad. Este artículo intenta situar “Invierno” en un marco lingüístico en el que las categorías verbales, psicológicas y físicas implican movimiento y, por tanto, poseen una dimensión espacial. Este estudio intenta demostrar que el concepto de reclusión tiene una naturaleza compleja y dinámica basada en la tensión de lo material y lo inmaterial, lo físico y lo verbal. Adopta un enfoque interdisciplinario que conjuga las teorías del conocimiento y del poder de Foucault con los supuestos teóricos del análisis crítico del discurso de van Dijk y Fairclough, y con las nociones de de Certeau sobre el espacio lingüístico.
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- Abstract 82
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