Pixar’s New Fairy Tale Brave: A Feminist Redefinition of the Hero Monomyth
Abstract
ABSTRACT: Literature has been traditionally shaped by the paradigm of Western culture, characterized by the hegemony of white, male ideals. The literary impact of these biased ideas is considerably evident in the fairy-tale genre, relevant as the traditional vehicle for certain values. This article uses a feminist approach to examine the fairy-tale form and analyzes Pixar’s fantasy film Brave (2012) as illustrative of the gradual substitution of the male hero monomyth for new literary paradigms in which the female experience is constructive and fundamental: The heroes’ quests offer an insight into Merida’s forced heterosexual alliance and Elinor’s experience on motherhood.
RESUMEN: El paradigma literario tradicional de occidente se caracteriza por la hegemonía de ideales blancos masculinos. Esta inclinación actúa notablemente en el género literario de los cuentos de hadas, cuyos valores, considerados conservadores, se transmiten de generación en generación. Este artículo usa una perspectiva feminista para examinar la tradición de los cuentos a través del análisis de Brave (2012) como una película que ilustra la sustitución gradual del mito del héroe por nuevos cánones literarios, en los que la experiencia femenina es significativa y de interés: La encrucijada de las héroes se centra en el matrimonio forzado de Mérida y la maternidad a través de los ojos de Elinor.
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
- Abstract 329
- PDF 844