Where cuckoos nest: Jazz and The Night Light, two risqué English-language periodicals in interwar Paris and their relationships with the French entertainment press
DOI:
https://doi.org/10.12795/RIHC.2024.i23.05Palavras-chave:
English-language periodicals, interwar Paris, Jazz (1924-1927), Night Light (1927), French entertainment pressResumo
The aim of this article is to throw light on the production, financing, distribution, circulation and, to a lesser extent, reception of Jazz and the Night Light, two festive English-language periodicals in interwar Paris, in order to better understand their interactions with the French entertainment press of the time. However, as we will see, both publications should also be understood within the context of the Anglo-American tourism industry that was in full bloom in the Paris of the 1920s, and within the American indigenous cultural context of the time, which involved a liberal protest against Christian conservatism, including Prohibition, censorship, and some sexual restrictions. From a methodological perspective on periodical studies, this case study speaks once more for the fertility of material approaches to periodicals. Production, financing, distribution, circulation and reception data, even when they are partial, are gold mines to refine our understanding of broader cultural phenomena.
Downloads
Referências
BIHL, L. (2017): “‘Audaces fortuna Juven’ : Les rires du Rire (1894 1914). Propositions et hypothèses sur la réception publique d’un périodique fin de siècle”, en Fabula / Les colloques, Le rire : formes et fonctions du comique, https://www.fabula.org/colloques/document5417.ph, last accessed 13 June 2024.
COOPER-RICHET, D. (2011): “La Presse en langue étrangère”, in KALIFA, D. et al. (eds.), La Civilisation du journal : histoire culturelle et littéraire de la presse française au XIXe siècle, Paris, Nouveau monde, pp. 583-604.
FORD, H. (1975): Published in Paris, American and British Writers, Printers, and Publishers in Paris, 1920-1939, New York, MacMillan Publishing Company.
FOUCHÉ, N. (1994): “Introduction - La présence américaine en France (XIXe-XXe siècles), à la recherche d’une problématique”, in Revue Française d’Études Américaines, n°59, February, pp. 7-10, https://www.persee.fr/doc/rfea_0397-7870_1994_num_59_1_1523, last accessed 18 June 2024.
GREEN, N. L. (2014): The Other Americans in Paris: Businessmen, Countesses, Wayward Youth, 1880-1941, Chicago, The University of Chicago Press.
KALIFA, D. et al. (eds.) (2011): La Civilisation du journal : histoire culturelle et littéraire de la presse française au XIXe siècle, Paris, Nouveau monde.
LEVENSTEIN, H. (1998): Seductive Journey: American Tourists in France from Jefferson to Jazz Age, Chicago and London, Chicago UP.
MAACK, M. N. (2005): “American Bookwomen in Paris during the 1920s”, in Libraries and Culture, n°40.3, Summer, pp. 399-415, https://www.jstor.org/stable/25541938, last accessed 18 June 2024.
MANSANTI, C. (2023): “Subversions : Jazz, revue d’exil grivoise (Paris, 1924-1927)”, in Revue Française d’Études Américaines, 2023/3, n°176, pp. 113-131, https://www.cairn.info/revue-francaise-d-etudes-americaines-2023-3-page-113.htm, last accessed 13 June 2024.
SADOUN-ÉDOUARD, C. (2018): Le Roman de « La Vie parisienne » : presse, genre, littérature et mondanité, 1863-1914, Paris, Honoré Champion.
STRAW, W. (2016): “The Sporting Pornographer: Shifting Formations of the New York Men’s Magazine in the 1920s and 1930s”, Media History, http://dx.doi.org/10.1080/13688804.2016.1262247, last accessed 13 June 2024.
UNION LATINE (1981): Dictionnaire de la presse écrite et audiovisuelle, Paris, La Maison du dictionnaire.
VAJDA, J. (2015): Paris ville lumière, Une transformation urbaine et sociale 1855-1937, Paris, L’Harmattan.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Secção
Licença
Direitos de Autor (c) 2024 Revista internacional de História da Comunicação

Este trabalho encontra-se publicado com a Licença Internacional Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0.
RiHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación es una publicación de acceso libre, ofrece su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico apoya a un mayor intercambio de conocimiento global.
RIHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación se adhiere a las diferentes iniciativas que promueven el acceso libre al conocimiento, por lo que todos los contenidos son de acceso libre y gratuito y se publican bajo licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

En virtud de ello, los autores que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).
No prevé moving wall o período de embargo
Debe utilizarse la versión de editor/PDF
La fuente editorial debe reconocerse
