The Importance of Being Famous: Romance and Self-Identity in Woody Allen’s Celebrity (1998)
Abstract
ABSTRACT: This essay proposes an analysis of Celebrity (1998), one of Woody Allen’s “light comedies” of the 1990s as a generic text and as a representation of contemporary discourses on love and sex. More specifically, the article explores the relationship between the film’s use of generic conventions and the topics of self-identity and intimate relationships. In this respect, Celebrity constitutes an accurate reflection of its historical context in its depiction of the changes undergone by American intimate culture during the last decades of the 20th century, which include greater gender equality, the development of the pure relationship and the devaluation of marriage. However, the film’s open acknowledgment of these changes does not amount to their endorsement, since Allen’s clear nostalgia for the “old ways” seems to weigh the film ideologically on the side of traditional models of womanhood and heterosexual union.
RESUMEN: Este ensayo propone un análisis de Celebrity (1998), una de las comedias ligeras de Woody Allen de los noventa, como texto genérico y como representación de discursos contemporáneos sobre el amor y el sexo. De forma más específica, el artículo explora la relación entre el uso de las convenciones genéricas en la película y los temas de la identidad y las relaciones íntimas. A este respecto, Celebrity constituye un reflejo acertado de su contexto histórico en su representación de los cambios que sufre la cultura de lo íntimo en Norteamérica en las últimas décadas del siglo XX, entre los que se incluyen una mayor igualdad de géneros, el desarrollo de la relación pura y la disminución del valor del matrimonio. No obstante, el hecho de que la película reconozca abiertamente estos cambios no implica que los apoye, ya que la clara nostalgia de Allen hacia “lo de antes” parece cargar ideológicamente la película hacia la defensa de modelos tradicionales de feminidad y de unión heterosexual.
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
- Abstract 108
- PDF 36