The Hesitancy of a ‘Middle-Aged Witch’: Anne Sexton’s Transformations
Abstract
ABSTRACT: In Transformations, a work innovatively based on the stories of the Brothers Grimm, Anne Sexton assumes the sarcastic persona of a “middle-aged witch,” a guise taken on to spotlight and criticize the relentless patriarchal themes that permeate the Grimms’ fairy tales. Since the poet’s most creative period paralleled the emergence of the feminist movement in the USA, the appearance of a feminist interpretation of well-known, male oriented folklore can be considered to be a logical occurrence. However, Sexton’s poems concurrently exhibit hesitancy on the part of the “middle-aged witch” in her attempt to revise the prevailing male-centered conception of the world. Her hesitancy suggests a personal reluctance to commit to gender issues and thereby reveals a woman who could not fully free herself from submissiveness to the masculine power. This paper reveals such ambivalent feelings on the part of the poet towards the female status.
RESUMEN: En Transformations, una obra innovadoramente basada en los cuentos de los hermanos Grimm, Anne Sexton asume la “persona” sarcástica de una “bruja de mediana edad,” un disfraz adoptado para destacar y criticar la incesante temática patriarcal que impregna los cuentos de hadas de los Grimm. Como la etapa más creativa de la poeta fue paralela al surgimiento del movimiento feminista en los EEUU, la aparición de una interpretación feminista de un folklore bien conocido orientado a lo masculino puede considerarse lógica. No obstante, al mismo tiempo los poemas de Sexton muestran ciertas dudas por parte de la “bruja de mediana edad” en su intento de revisar la visión predominante, centrada en lo masculino, del mundo. Sus dudas sugieren una renuencia personal a compromenterse con las cuestiones de género, y por tanto revelan a una mujer que no podía librarse plenamente de su sumisión al poder masculino. Este ensayo analiza dichos sentimientos de ambivalencia de la poeta hacia el estatus femenino.
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