Clifford Odets and the Movies
Abstract
ABSTRACT: This essay contends that Clifford Odets’s fi lm-related work carried out in many trips to Hollywood is important for a complete understanding of his career. The essay offers a new perspective on Odets, who has conventionally been seen as an artist of great promise and social commitment who was corrupted by the money on offer from the fi lm industry and spoiled as a writer by the seemingly easy formulae of the Hollywood movies he had to write. The essay traces Odets’s indebtedness to Hollywood fi lm form through an analysis of Golden Boy (1937), and offers thus a way of understanding Odets’s claims about the movies as a “folk theatre”. Odets is seen as a confl icted artist, torn between a sense of responsibility to society and a need to be responsible to himself, and the essay offers a way of understanding Odets’s fi nal, seeming failure as an artist as an expression less of the destructive power of Hollywood and more as an expression of artistic frustration.
RESUMEN: Este ensayo argumenta que el trabajo relacionado con el cine que Clifford Odets llevó a cabo en muchos viajes a Hollywood es importante para una comprensión completa de su carrera. El ensayo ofrece una nueva perspectiva sobre Odets, a quien se ha visto convencionalmente como un artista muy prometedor y de gran compromiso social, que fue corrompido por el dinero que ofrecía la industria del cine y arruinado como escritor por las fórmulas aparentemente fáciles de las películas de Hollywood que tuvo que escribir. El ensayo traza la deuda de Odets con el formato del cine de Hollywood mediante un análisis de Golden Boy (1937), y de este modo ofrece una manera de comprender las afi rmaciones de Odets con respecto al cine como “teatro popular.” Se concibe a Odets como un artista en confl icto, desgarrado entre su sentido de responsabilidad social y su necesidad de ser responsable frente a sí mismo, y el ensayo ofrece un modo de comprender el aparente fracaso fi nal de Odets como artista como una manifestación no tanto del poder destructivo de Hollywood como de una expresión de frustración artística.
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
- Abstract 77
- PDF 60