Disabled Masculinity as a Metaphor of National Conflict in the Cold War Era: Orson Welles’ "the Lady from Shanghai" (1947)

Authors

  • Leonor Acosta Bustamante Universidad de Cádiz

Abstract

ABSTRACT: Resisting censorship and American optimism in the postwar era, film noir emerged with some specific particularities which made the genre a countercultural phenomenon in the late 1940s. The possibilities offered by these films captured the attention of Orson Welles for their display of sexual dramas as metaphors of social anxieties of the times. The renovation of the noir canon is accomplished in Welles’ first noir, The Lady from Shanghai (1947), with the intention of exploring deficient masculinities surrounding the totemic power of the femme fatale. The analysis of these masculinities points out the historic and cultural context of the Cold War, an era characterized by fear and paranoia, whose effect on masculinity ends with the decomposition of any heroic stand and the loss of any kind of patriotic faith.

RESUMEN: Como resistencia a la censura y al optimismo típico de la era de posguerra, el cine negro emergió poseyendo algunas particularidades específicas que lo transformaron en un fenómeno contracultural en la década de los cuarenta en Estados Unidos. Las posibilidades que ofrecían estas películas llamaron la atención de Orson Welles por el despliegue de dramas sexuales como metáforas de las inquietudes de la sociedad de su tiempo. Welles aborda la renovación del canon establecido por el cine negro en su película  La dama de Shanghai (1947), con la intención de explorar varias masculinidades deficientes que giran en torno al poder totémico de la mujer fatal. El análisis de estas masculinidades apunta al contexto históricocultural de la Guerra Fría, una era caracterizada por el miedo y la paranoia, con efectos sobre la masculinidad llegando a la descomposición de cualquier postura heroica y la pérdida de toda fe patriótica. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2020-02-26

How to Cite

Acosta Bustamante, L. “Disabled Masculinity As a Metaphor of National Conflict in the Cold War Era: Orson Welles’ "the Lady from Shanghai&Quot; (1947)”. Revista De Estudios Norteamericanos, no. 23, Feb. 2020, https://revistascientificas.us.es/index.php/ESTUDIOS_NORTEAMERICANOS/article/view/11330.

Issue

Section

Articles
Received 2020-02-26
Accepted 2020-02-26
Published 2020-02-26