Los contenidos informativos en las televisiones generalistas
Keywords:
Información televisiva, Contenidos audiovisuales, Análisis de noticiasAbstract
En las televisiones generalistas españolas existe una homogenización de la información considerable. La estructura de las redacciones y el análisis de los contenidos reflejan un funcio- namiento basado en equilibrios muy definidos, donde compiten la política, la economía y las noticias de sociedad, y se silencian o minimizan temas que afectan a sectores desvinculados del poder. La aparente pluralidad formal no se corresponde siempre con un tratamiento periodístico objetivo y, además, abunda la información gubernamental e institucional. Los recursos tecnológicos están infrautilizados y predominan los formatos de noticias clásicos sobre las propuestas innovadoras.Downloads
References
- BUENO, G.: Telebasura y democracia. Ediciones B, Barcelona, 2002.
- CASTELLÓ MAYO, E.: La producción mediática de la realidad. Ed. Laberinto,
Madrid, 2004.
- CASTELLS, M. y HALL, P.: Las tecnópolis del mundo. Alianza Editorial, Madrid,
- COLOMER, J.M.: El arte de la manipulación política. Ed. Anagrama, Barcelona,
- CONTRERAS, J.M. y PALACIO, M.: La programación de televisión. Ed. Síntesis,
Madrid, 2001.
- CHOMSKY, N. y RAMONET, I: Cómo nos venden la moto. Ed. Icaria, Barcelona,
- DURANDIN, G.: La información, la desinformación y la realidad. Ed. Paidós,
Barcelona, 1995.
- ELIASOPH, N.: Routines and the making of oppositional news, en Critical
Studies in Mass Communication. Volumen 5, 1998.
- GARCÍA JIMÉNEZ, J.: Narrativa audiovisual. Ed. Cátedra, Madrid, 1996.
- GONZÁLEZ REQUENA, J.: El espectáculo informativo. Ed. Akal, Madrid, 1989.
- HUERTAS BAILÉN, A.: La audiencia investigada. Ed. Gedisa, Barcelona, 2002.
- KNAPP, M. L.: La comunicación no verbal. Ed. Paidós, Barcelona, 1982.
- LANGER, J.: La televisión sensacionalista. Ed. Paidós, Barcelona, 2000.
- LÓPEZ, M.: Cómo se fabrican las noticias. Ed. Paidós, Barcelona, 1995.
- REIG, R.: Medios de comunicación y poder en España. Ed. Paidós, Barcelona,
- RICHERI, G.: La televisión: entre servicio público y negocio. Ed. Gustavo Gili,
Barcelona, 1983.
- VELÁZQUEZ, T.: Los políticos y la televisión. Ed. Ariel, Barcelona, 1992.
- VILCHES, L.: Manipulación de la información televisiva. Ed. Paidós, Barcelona,
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es















