Un ejemplo de homogeneidad en el diseño periodístico la identidad gráfica de las portadas del 11-S y del 11-M
Keywords:
Periodismo, Composición, Atentado, El País, El Mundo, La Razón, Diario 16, La Vanguardia, 11-s, 11-mAbstract
El 11 de septiembre de 2001 telespectadores, lectores y todos los públicos asisten a uno de los acontecimientos terroristas más destacados del siglo que empezaba. El ataque a las torres gemelas en la ciudad de Nueva York. Todos los medios de comunicación en especial los audiovisuales se movilizaron con una oferta informativa ininterrumpida a lo largo de todo el día, como respuesta los periódicos españoles como los del resto del mundo, se sumaron al esfuerzo informativo de una edición especial. En relación con los sucesos del 11 de septiembre se ha querido reflejar otro acontecimiento, el de la masacre del 11 de marzo de 2004. Con tal propósito este artículo tratará de analizar cómo se plasmó esa edición especial en el escaparate de la compaginación de estos diarios de tirada nacional ¿El País, El Mundo, La Vanguardia, La Razón-.Downloads
References
- DE PABLOS, José Manuel. Tipografía para periodistas. Editorial Universitas,
Madrid, 2003
- EURASQUÍN, Manuel Alonso. Fotoperiodismo: formas y códigos. Madrid,
Síntesis, 1998
- GÄDE, Reinhard: Diseño de periódicos. Sistema y método. Gustavo Gili.
Barcelona, 2002.
- GARCÍA, Mario R. Tendencias en comunicación periodística visual. The Pointer
Institute for Media Studies. Saint Petersburg-Florida (EEUU), 1998.
- GARCÍA, Mario R. Diseño de diarios a color. IFRA, Darmstadt (Alemania),
- STURKEN, Marita. Tangled Memories. The Vietnam War, The Aids Epidemic,
and The Politics of Remembering Berkeley. University of California Press, 1997.
- PELTZER, Gonzalo. Periodismo Iconográfico. Ediciones Rialp. Madrid, 1991.
- WALLIS, Brian. Exposición fotográfica realizada en la ciudad de Nueva York,
a raíz del acontecimiento del 11-S.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es















