Discapacidad y medios de comunicación entre la información y el estereotipo
Keywords:
Discapacidad, Medio de comunicación, Información, EstereotipoAbstract
La discapacidad ha dado en España un paso significativo hacia delante durante la última década. El compromiso de las instituciones, la existencia de una legislación específica y la progresiva vertebración del colectivo a través de un incipiente movimiento social ha posibilitado la conducción de sus demandas hasta los círculos donde se producen las tomas de decisiones y su aparición entre las noticias de actualidad de los distintos medios de comunicación. La superación de un formato periodístico caduco para la discapacidad, basado en el estereotipo y fáciles generalizaciones, es el gran reto del colectivo en estos momentos en su relación con los medios.Downloads
References
ARMENDIA, José Ignacio: La información, Euskal Herriko Unibertsitateko
Argitalpen, Bilbao, 1998.
- BENITO, Ángel: La invención de la actualidad: técnicas usos y abusos de la
información, Fondo de Cultura Económica, Madrid, 1995.
- CANO GESTOSO, José Ignacio: Los estereotipos sociales: el proceso de
perpetuación a través de la memoria selectiva, Ed. Universidad Complutense,
Madrid, 1993.
- GARCÍA NÚÑEZ, Fernando: Cómo escribir para la prensa, Europea de Ediciones,
Madrid, 1985.
- GINER, Salvador: Sociología, Ed. Nexos, Barcelona, 1990.
- GRIJELMO, Alex: El estilo del periodista, Ed. Taurus, Madrid, 1997.
- GUTIÉRREZ PALACIO, Juan: Periodismo de opinión, Ed. Paraninfo, Madrid,
- HANS, Johnson: La gestión de la comunicación, Ediciones Ciencias Sociales,
Madrid, 1991.
- HERNANDO, Bernardino M: Lenguaje de la prensa, Ed. Edudema, Madrid,
- LEYENS, Jacques-Philippe: Estereotipos, discriminación y relaciones entre
grupos, McGraw-Hill, Aravaca (Madrid), 1996.
- LÓPEZ GARCÍA, Antonio: Escritura e información, Ed. Cátedra, Madrid,
- MASCARAY, José y Joan Elías: Más allá de la comunicación interna, Gestión
, Barcelona, 1998.
- NIETO, Alfonso e IGLESIAS, Francisco: Empresa informativa, Ed. Ariel,
Barcelona, 1993.
NÚÑEZ LADEVÈZE, Luis: Métodos de redacción periodística y fundamentos
de estilo, Ed. Síntesis, Madrid, 1993.
- ONGALLO, Carlos: Manual de comunicación, Ed. Dykinson, Madrid, 2000.
- PINILLOS SUÁREZ, Pedro J: La empresa informativa, Ediciones Castillo,
Madrid, 1975.
- PIÑUEL RAIGADA, José L: Teoría de la comunicación y gestión de las
organizaciones, Ed. Síntesis, Madrid, 1997.
- REIG, Ramón: Medios de comunicación y poder en España: prensa, radio,
televisión y mundo editorial, Ed. Paidós, Barcelona, 1998.
- URABAYEN, Miguel: Estructura de la información periodística, Ed. Mitre,
Barcelona, 1988.
- VARIOS, La empresa ante los medios de comunicación, Ed, Deusto, Bilbao,
- VARIOS, Medios de comunicación social, Fundación Germán Sánchez Ruipérez,
Madrid, 1992.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es















