Miguel A. Yáñez Polo, fotosurrealista metafísico
Keywords:
Yañez Polo, Periodismo, Fotografía, FotoperiodistaAbstract
El autor analiza en este artículo la obra fotográfica de uno de los fotosurrealistas más importantes de la actualidad, Miguel Ángel Yáñez Polo. Tras una breve exposición, en la que expone las características básicas del movimiento surrealista, se adentra en los principales rasgos definitorios de la obra de Yáñez, como son la consecución del síntoma de lo fantástico, las técnicas habitualmente empleadas, las continuas referencias a la muerte, los pájaros, el humor, el barroquismo iconográfico y sus planteamientos metafísicos. Concluye el artículo con una aproximación a las últimas corrientes estéticas francesas de la fotografía, cuyos integrantes lo han considerado como uno de los representantes de la no-fotografía.Downloads
References
AA. VV. Pour la photographie. Actes du I colloque international pour la
photographie. Germs, París, 1983.
- AA. VV. Pour la photographie. Actes du II colloque international pour la
photographie. Germs, París, 1987.
- AA. VV. Pour la photographie III. Germs, París 1990.
- ADES, D. El Dadá y el Surrealismo. Labor, Barcelona, 1975.
- ADES, D. Fotomontaje. Bosch, Barcelona, 1977.
- ÁLVAREZ VILLAR, A. Psicología del arte. Biblioteca Nueva, Madrid, 1974.
- ARGAN, G. C. El arte modeno (2 vols.). Fernando Torres, Valencia, 1977 (3ª ed.).
- BAZIN, A. Qu’est-ce que le cinéma? Du Cerf, París, 1975.
- BELEVAN, H. Teoría de lo fantástico. Anagrama, Barcelona, 1976.
- BOZAL, V. La construcción de la vanguardia (1850 - 1939). Edicusa, Madrid,
- BRETON, A. Manifiestos del surrealismo. Labor, Madrid, 1985 (4ª ed.).
- BUNNELL, C. - EDSON, R. Jerry N. Uelsmann. Aperture, Nueva York, 1973.
- COLOMA MARTÍN, I. La forma fotográfica. A propósito de la fotografía
española desde 1839 a 1939. Universidad de Málaga y Colegio de Arquitectos,
Málaga, 1986.
- DUPLESSIS, Y. El surrealismo. Oikos-tau, Vilassar de Mar (Barcelona), 1972.
- GERNSHEIM, H. & A. Historia gráfica de la fotografía. Omega, Barcelona,
GIMÉNEZ-FRONTÍN, J. L. El surrealismo. En torno al movimiento bretoniano.
Montesinos, Barcelona, 1983.
- LARKIN, D. Arte Fantástico. Júcar, Madrid, 1973.
- LARKIN, D. Dalí. Júcar, Madrid, 1974.
- MARCHÁN, S. Del arte objetual al arte de concepto, 1960 - 1974. Alberto
Corazón, Madrid, 1974 (2ª ed.).
- PIERRE, J. El Surrealismo. Aguilar, Madrid, 1969.
- SÁBATO, E. “Carta a Miguel A. Yáñez Polo” en revista Actas de Cultura y
Ensayos Fotográficos f/8, nº invierno. f/8 Grupo Fotográfico de Libre Expresión,
Sevilla, 1981.
- SANTOS, M. (comisario). Cuatro direcciones. Fotografía contemporánea española
- 1990. Tomo I. Catálogo de la exposición. Lunwerg, Madrid,
- SCHARF, A. Art and Photography. Penguin Books, Baltimore, 1974.
- TORCZYNER, H. Magritte. Signos e imágenes. Blume, Barcelona, 1978.
- YÁÑEZ POLO, M. A. Diccionario histórico de conceptos, tendencias y estilos
fotográficos. (Desde 1839 hasta nuestros días). Sociedad de Historia de la
Fotografía Española, Sevilla, 1994.
- YÁÑEZ POLO, M. A. Fotografía latinoamericana: tendencias actuales. Universidad
Hispanoamericana Sta. Mª. de La Rábida, Huelva, 1991.
- YÁÑEZ POLO, M. A. Híspalis. La huella de Hipócrates. Real e Ilustre
Colegio de Médicos, Sevilla, 1993
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es















