La comunicación de la innovación de las agencias de medios. Big data en las webs propias
Keywords:
Web propia, investigación de medios publicitarios, Big Data, agencias de medios, comunicación de la innovación. Owned Web, media research, media agency, communication of innovation.Abstract
Las agencias de medios constituyen uno de los sectores publicitarios en el que la aplicación de big data proporciona soluciones innovadoras que debieran ser comunicadas a través, entre otros canales, de sus webs corporativas. Con el propósito de facilitar tal comunicación, las webs deben estar preparadas para ser consultadas por varios dispositivos. Así, este estudio pretende averiguar su uso para comunicar innovaciones relacionadas con big data, cuidando el responsive design, de las 20 primeras agencias de medios españolas, y reflexiona sobre las debilidades, amenazas, fortalezas y oportunidades de tal innovación. Media agencies are an advertising sector in which proper application of big data provides innovative solutions which should be communicated through, among other channels, of their corporate web sites. With the purpose of facilitate such communication, those web sites must be ready to be checked with different devices. Thus, this study aims to find its use for communicating innovations related to big data, tending the responsive design, of the first 20 spanish media agencies, and reflects on the weaknesses, threats, strengths and opportunities of this innovation.
Downloads
References
Referencias ABAD, S. (2014): Big data en números. Informes OBS (Online Business School), [en línea]. [Consulta 20 de junio]. <http://goo.gl/aZeGu3>
BLANCH, A. (2014): “Hacia una planificación en tiempo real”. adComunica: Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicació, nº 7, pp. 203-204.
BOE (2014): Ley 27/2014, de 27 de noviembre, del Impuesto sobre Sociedades. [en línea]. [Consulta 20 de junio]. <http://goo.gl/8ugJBa>
CEOE (2014): El estado de la innovación empresarial en España en 2014. Madrid: CEOE.
Comisión Europea (2010): Iniciativa emblemática de Europa 2020 Unión por la innovación [en línea]. [Consulta 15 de junio]. <http://goo.gl/bBi93u>
– (2014): Research and innovation as sources of renewed growth [en línea]. [Consulta 15 de junio]. <http://goo.gl/T3rch8>
– (s.f.): Europe 2020 [en línea]. [Consulta 15 de junio]. <http://ec.europa.eu/europe2020/index_es.htm>
COTEC (2004): Comunicar la innovación. Madrid: Fundación Cotec para la Innovación Tecnológica.
COTEC (2015): Informe Cotec. Tecnología e Innovación. Madrid: Fundación Cotec para la Innovación Tecnológica.
CORPORATE EXCELLENCE (2015): “Cómo comunicar la innovación para crear un gran valor de marca y construir una excelente reputación”. Insights & Trends, Documentos de estrategia, nº 150, pp. 1-4.
DAVENPORT, Th. (2014): Big Data at Work: Dispelling the Myths, Uncovering the Opportunities. USA: Harvard Business School.
De la Peña, C.; Valle, A. (2014): “Del dato a la toma de decisiones, pasando por el conocimiento”, Harvard-Deusto. Márketing y Ventas, nº 127, pp. 34-41.
GOOGLE (2015): Finding more mobile-friendly search results. Web Master Central Blog, [en línea]. [Consulta 25 de septiembre]. <http://googlewebmastercentral.blogspot.com.es/2015/02/finding-more-mobile-friendly-search.html>
GONZÁLEZ, D.; MARCOS, M. C. (2013). Responsive web design: diseño multidispositivo para mejorar la experiencia de usuario. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació. desembre, nº 31, [en línea]. [Consulta 18 de junio]. <http://bid.ub.edu/pdf/31/es/gonzalez2.pdf>
IBM (2012): Analytics: el uso de big data en el mundo real. Cómo las empresas más innovadoras extraen valor de datos inciertos. Madrid: IBM España.
INFOADEX (2014): Inversión publicitaria gestionada en 2013 por agencias de medios. Madrid: InfoAdex.
LAMAS, C. (2010): “Los Medios Interactivos y su Publicidad. La medición de audiencias”, Revista Telos, nº 82, pp. 1-8.
McGRATH, R. G. (2013): “The end of competitive advantage: How to keep your strategy moving as fast as your business”. Harvard Business Review Press.
NIELSEN, J. (2000): Usabilidad: Diseño de sitios web. Madrid:
Prentice Hall.
PAPÍ-GÁLVEZ, N. (2014a): “Los medios online y la ¿crisis? de la planificación de medios publicitarios”, adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, nº 7, pp. 29-48.
– (2014b): Retos de las agencias de medios ante el mundo online. Claves para los estudios de publicidad. En MENDIETA, A.; SANTOS, C.J. Líneas emergentes en la investigación de vanguardia. Madrid: McGrawHill Education, pp. 475-485.
– (coord.) (2014c): Claves de la publicidad online: Fundamentos, Herramientas y Retos. Madrid: AIMC.
– (2015): “Los nuevos medios y las empresas innovadoras. El caso de las agencias de medios”, El profesional de la información, vol. 24 (mayo-junio), nº 3, pp. 301-309.
PÉREZ-LATRE, F.; SÁNCHEZ TABERNERO, A.: Fundamentals for the Transformation of Media Companies in the Digital Age. En HERRERO, M.; WILDMAN, S. (2015): The Business of Media: Change and Challenges. Media XXI/Porto: Formalpress, pp. 53-62
RUSSON, Ph. (2011): Big data analytics. TDWI Best practices report. TDWI Research, IBM.
Secretaría de Estado de Investigación (2015): Desarrollo e Innovación, Actuaciones de fomento de la innovación. Ministerio de Economía y Competitividad, [en línea]. [Consulta 20 de junio]. <http://goo.gl/lAtihH>
SOLANA, D. (2012): Postpublicidad. Reflexiones sobre una nueva cultura publicitaria en la era digital. Barcelona: Doubleyou.
STARTUP GENOME; TELEFÓNICA DIGITAL (2012): Startup Ecosystem Report 2012. Startup Genome y Telefónica Digital.
VANHAVERBEKE, W.; CHESBROUGH, H.: A classification of Open Innovation and Open Business Model. En Chesbrough, H.; Vanhaverbeke,W.; West, J. (2014): New Frontiers in Open Innovation. Oxford University Press. pp. 50-70.
ZENITHOPTIMEDIA (2015): El Big Data según los expertos: implantación, retos y situación española. BlogginZenith [en línea]. [Consulta 20 de junio]. <http://goo.gl/Mnr4Kg>
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es















